Waarom is bemesten/verzorgen nodig?

Als je langs de snelweg rijdt zie je allemaal mooi groen. Dat wordt ook niet allemaal verzorgd of bemest, maar ziet er toch allemaal mooi uit.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
1.2K

Het beste antwoord

Dat heeft allemaal met het ecosysteem te maken.
De natuur is in staat ieder seisoen opnieuw, voldoende voedingsstoffen aan te maken voor een gezonde groei.
Is er voor bepaalde planten te weinig voedsel, dan zal die plant geruisloos verwijnen en zal die lege plek ook weer geruisloos worden ingenomen door anderen.

Echter in onze tuinen willen we de natuur afdwingen, er planten te laten groeien, die er eigenlijk niet kunnen groeien.
In onze tuinen bepaalt niet de natuur wat er kan groeien, maar de mens zelf.
En juist op dit punt gaat het fout!
Veel planten staan in onze tuinen soms te droog of juist te nat, of staan in de verkeerde grondsoort, is het niet kalkrijk genoeg of juist niet zuur genoeg.
Is er te veel zon, of juist te veel schaduw.
Willen juist veel voeding in de grond. of juist heel arme grond.
Dus is verzorging hard nodig, maar ook bemesting, strooien van kalk, wel of geen water geven, snoeien en ondersteunen, losse of juist harde grond. enz.

Maar langs onze snelweg is de natuur weer de baas en staan alle planten precies op de juiste plek en in de juiste grond.

Toegevoegd na 5 minuten:
De allergrootst truc in je eigen tuin, is de juiste keuzen aan planten, de grond met rust laten en accepteren als er iets dood gaat, pas dan komt er een soort evenwicht in de tuin, waar je niet meer hoeft te bemesten, vrijwel geen onkruidvorming meer, of het juist laten staan.
Niet meer spitten of schoffelen en zeker ook geen gazon, dat is onnatuurlijk en kan zonder ingrijpen van de mens niet bestaan.
Dus niet meer de natuur iets afdwingen, maar de natuur juist uitnodigen.

Toegevoegd na 42 minuten:
Wordt er met het mooie groen langs de snelweg, de akkerbouw bedoeld en de grove tuinbouw, dan gelden er natuurlijk andere regels, immers er wordt hierdoor een zeer sterke roofbouw gepleegd op de voedselreserves in de grond.
Dus moet er regelmatig voedingsstoffen worden aangevuld, in de vorm van organische mest, kunstmest en kalk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je.
Reddie
12 jaar geleden
Je antwoord is misschien wel mooi, maar onjuist.
Zie mijn reactie op lazyBE.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1 april grap soms?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is een prima antwoord, als het om tuinen gaat. Natuurlijk gelden er in de voedselverbouwing weer andere wetten.
Maar wij weten niet wat de vraagsteller bedoelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het mooie groen langs de snelweg, denk ik aan struiken en bomen en groene bermen met gras, koolzaad en fluitekruid. Maar de vraagsteller/ ster bedoelt misschien de akkergewassen, maar bijna alle akkers zijn nog kaal en geheel niet groen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik bedoel inderdaad de bomen en struiken enz.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
was mijn eerste antwoord toch goed, ja ik ging twijfelen vanwegen andere antwoorden/reacties.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt

Andere antwoorden (5)

Je geeft zelf het antwoord al:

Bemesten en verzorgen is helemaal niet nodig.

Langs die snelweg groeien de planten die het daar naar hun zin hebben.

Als je dat in jouw tuin ook doet: daar planten laten groeien die het daar naar hun zin hebben, dan hoef je niet te bemesten en nauwelijks te verzorgen.

Toegevoegd na 49 minuten:
Voor het verbouwen van voedsel gelden weer andere wetten en regels.
Maar wij weten niet wat jij bedoelt, he?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bemesten is noodzakelijk!! Zonder bemesting gaan de planten het grond uitputten en uiteindelijk raken de vitaminen enz. op. Waarom zou er geld verspilt worden aan bemesting als het niet nodig is? Zijn de bedrijven die mais enz. verbouwen dom? Neen.

Toegevoegd na 4 minuten:
De planten in je tuin zijn klein en niet dichtbegroeid waardoor de grond tijd krijgt om op natuurlijke wijze te herstellen(door gevallen bladeren die rotten, insekten enz bemesten de grond). Bij dichtbegroeide plantages lukt dat niet en moet je zelf bemesten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reddie
12 jaar geleden
Ongeveer net het omgekeerde is waar.
Je tweede alinea geldt juist voor de normale gang van zaken in de natuur.
Bemesten is alleen nodig als je telkens alle plantmateriaal verwijdert, zoals in land en tuinbouw. Juist dan komen en geen voedingsstoffen terug in de grond. -4U
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een tuin gewoon 'laat gaan', vooral niet alle afgevallen blad enz. weghaalt en planten neerzet die passen bij de omstandigheden, dan is bemesten absoluut niet nodig.
Een monocultuur (zoals een akker) die na de oogst volledig leeggehaald wordt, die moet bemest worden ja: een emmer die je leeggiet is leeg.
Planten leven door fotosynthese, en hebben alleen wat zouten (in water opgelost) nodig om te groeien en te bloeien. Als de planten afsterven in het najaar, dan komen die zouten weer terug in het grondwater en de zon komt vanzelf weer op in het voorjaar en daarna. Waarom bemesten wij dan?
Wij moeten bemesten als wij de planten niet laten afsterven maar oogsten en daardoor de recycling van de PoKoN zouten niet mogelijk maken. Op grote schaal is dit zelfs een belangrijker probleem dan de opwarming van de aarde. Wij voeren ons voedsel aan van ver weg, maar poepen in eigen streek. Wij onttrekken dus alle PoKoN zouten aan andere werelddelen en en zitten zelf met teveel van die zouten in ons grondwater. In Japan in de 16-de en 17-de eeuw werden de tonnetjes met poep opgehaald en over het land uitgestrooid, zoals wij dan nu soms nog doen met ons beestenmest. Het stonk verschrikkelijk, maar het werkte wel.
Waarom verzorgen wij onze ‘tuinen’. Heel belangrijk is, dat de boeren met machines willen oogsten en dan moet alles keurig op een rijtje staan en niet te dicht op elkaar, en ten tweede wij mensen zijn zo arrogant, dat wij de ene plant ‘kruid’ noemen en de andere plant ‘onkruid’. De laatste groep planten willen wij niet zien in onze tuin. Dus moeten ze eruit. (waar ken ik dit toch van?)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pokon is een merknaam en geen product.
Mineraalzouten is beter.
verders een prima antwoord.+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het grapje is, dat het woord PoKoN vanouds het ezelsbruggetje is, waarmee mensen de mineraal zouten onthouden: Phosphor, Kalium en Nitrogenium. De productnaam is later op basis hiervan ontstaan.
Het wordt wel degelijk bemest! Namelijk door de natuur zelf. Er wonen beestjes als insecten en muizen, er foerageren vogels, reeën en vossen. Deze beestjes poepen en plassen, dat is mest. Dan heb je nog de plantenmest, dat zijn de planten en struiken die doodgaan en vergaan. Ook liggen er soms kadavers die alleen door de vliegen worden gegeten, daar blijven de harde materialen van over, die vergaan en voor kalk zorgen.
In tuinen moet je bemesten omdat je de bladeren weghaalt in de herfst. Geen dode beesten in je tuin laat liggen en je geen roofdieren in je tuin wilt. Dus je laat de planten de grond volledig uitputten, daarom bemest je en strooi je, waar nodig, kalk.
Potplanten, of ze nu buiten of binnen staan, missen al deze voedingstoffen en hebben daarom plantenvoeding nodig.
Agrariërs bemesten de grond omdat zij de aardappels, wortels, uien, enzovoort de juiste ingrediënten willen geven voor een optimale groei en oogst (minder ziektes, minder vraat).
Tuinders die potplanten kweken geven vaak de juiste voeding voor sterke planten en veel bloemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met name langs de snelweg hebben planten "last" van overbemesting. Door de uitlaatgassen vindt stikstofdepositie plaat. De planten worden dus bemest met stikstof uit onze uitlaatgassen.

Dat is toch heel mooi? zou je zo denken, maar nee. Door overbemesting gaat heel simpel gezegd het plantje dat het hardst kan groeien de rest verdrukken. Stikstofdepositie heeft dus een negatief effect op de plantdiversiteit.