Waar kan ik een nieuwe binnenwerk kopen voor een Fontanus waterpomp?

Bij mijn ouders staat nog een oude gietijzeren Fontanus waterpomp nr. 3. Ik zou hem graag in mijn tuin gebruiken als echte waterpomp voor het oppompen van grondwater.

Is hier nog een binnenwerk voor te koop? Vooral met zuiger en rubbers?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
1.3K

Antwoorden (2)

Ik zou eens op internet gaan zoeken, maar dat heb je misschien al gedaan.
Vragen op een tuincentrum.
Als het alleen maar om de rubbers gaat, is er altijd wel iets te vinden dat past.
De rest kan eigenlijk niet verslijten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tof zo'n pomp maar ik kan je pomp niet eens vinden, onderdelen ook niet.
De nr 4 wel. (zie 1e en 2e bron) Misschien passen de rubbers toevallig.

Ik zou op meerdere fora de vraag stellen,
ook zou ik langsgaan bij oude lokale loodgieters/installatie bedrijven, daar heb je de grootste kans iemand te vinden die weet hoe je aan deze onderdelen kan komen.

Ook zou ik hem eerst eens uit elkaar proberen te krijgen, misschien is het sowieso einde verhaal.
Dan weet je meteen ook welke type het is en welke onderdelen je precies nodig hebt, misschien kan je de rubber zelf maken. Waarschijnlijk is het die uit bron 3, maar als het die uit bron 4 is, dan zal verplaatsen meer werk zijn, dan een nieuwe kopen.
Of de oude gebruiken in combinatie met een elektrische pomp of met een hoger gelegen reservoir.