Kun je met een stokzaag ook een boom toppen?

Ik zit niet op een electische zaag te wachten op een wiebelige ladder ... zaag is extra gehard en erg scherp.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Tuin
1.8K

Antwoorden (2)

Een stokzaag is bedoeld om te snoeien, dat wil zeggen takken zagen die horizontaal of diagonaal groeien. Die takken zaag je dan van boven naar beneden, waarbij je gebruik maakt van de zwaartekracht om de zaag om de goede plek te houden en door het hout te laten zagen.

Om een boom te toppen moet je een verticale stam horizontaal doorzagen. Daarbij heb je niet alleen de zaagbeweging (hand of elektrisch) nodig, maar ook kracht om de zaag van links naar rechts (of andersom) door de boom te laten gaan. Zou je die kracht overbrengen via een lange stok, dan komt er A. te veel kracht op de stok en B. als je door de boom heen bent zwiept de stok, inclusief zaag, meters door de lucht. Je moet dan die zaag onder controle proberen te krijgen, terwijl op hetzelfde moment de top van de afgezaagde boom naar beneden aan het vallen is. Levensgevaarlijk, moet je niet willen en om die reden zijn stokzagen met kantelbare kop ook alleen maar in 1 richting kantelbaar, zodat je er niet horizontaal mee kunt zagen.

Als het een heel dun boompje is kun je nog wel proberen om er schuin doorheen te zagen, maar ook daarbij zul je aardig wat zijwaartse kracht moeten zetten. Sowieso eerst alle zijtakken van het af te zagen deel verwijderen, zodat alleen nog een kaal stammetje zonder zijtakken kan vallen. Dat scheelt niet alleen heel veel gewicht, maar ook heb je meer controle over de plek waar het gaat vallen.

Om veilig een kleine boom te snoeien heb je 3 opties: heb je wel kennis en kunde van zagen op hoogte met een kettingzaag, maar geen goede ladder: huur een goede ladder, of beter nog een hoogwerker. Heb je niet die kennis en ervaring: laat de boom snoeien door een professional. Die heeft er het gereedschap voor, maar ook de ervaring en kennis om alles veilig en verantwoord te doen.
Gaat het om een grotere boom: schakel een professional in.
Inekez1
6 jaar geleden
Ja hoor dat gaat prima. Ik heb zelf een hele boom omgezaagd met zo'n zaag. (was een snoeizaag op 3 meter steel van Wolfgarten). Zaag eerst de zijtakken eraf van het bovenste stuk dat je eraf wilt hebben. Die takken vallen niet direct naar beneden maar klappen eerst om en blijven hangen in de onderste takken.
Als de zijtakken eraf zijn kun je op een ladder of door in de boom te klimmen de boom toppen met de zaag los van de steel.
6 jaar geleden
Inekez1
6 jaar geleden
Hij stelt de vraag omdat hij niet met een zaag de ladder op wil. De boom toppen terwijl je zelf op de grond staat dus. Dat kan niet met een stokzaag.
grasmaaier
6 jaar geleden
Hij wil niet met een elektrische zaag de ladder op, maar vast wel met een stokzaag.
Inekez1
6 jaar geleden
OK, dat zou kunnen ja. Als de stam niet te dik is in verhouding tot de lengte van het zaagblad.
In plaats van stokzaag zonder stok kun je dan ook gewoon een snoeizaag nemen, maar de meeste niet-elektrische stokzagen hebben een ingebouwd handvat om als losse snoeizaag te kunnen gebruiken. Verder kan het nog wel per boomsoort verschillen of je daar eenvoudig met een handzaag doorheen komt. De hardheid van het hout, hoeveelheid sap (verschilt per jaargetijde), hars en of de boom door eigen gewicht de zaagsnede dichtdrukt kunnen behoorlijk verschil maken of je wel of niet met een handsnoeizaag door de boom heen komt.