Kan ik mijn ficus met dit warme weer buiten zetten?

Ik zag tijdens onze vakantie in Bali dat de ficus zoals wij die kennen, kunnen uitgroeien tot metershoge bomen. Aangezien het voorlopig in Limburg nog behoorlijk warm blijft, wil ik hem graag buiten zetten. Is dit verstandig en waar moet ik dan op letten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
17.5K

Het beste antwoord

GEEn ENKEL probleem.
Bij ons gaat de ficus in April/mei naar buiten, en komt alleen bij het risico van temperaturen onder de 5-10 graden weer naar binnen.

Met de felle zon is het moei;lijk voor je ficus om zich aan te passen. Als je hem met dit weer vanuit je donkere (beschaduwde) woonkamer in een keer in de volle zon zet overleeft de plant weliswaar, maar gooit hij wel alle blaadjes af de komende week.

Zet de pot in een diepe schotel, zodat je lekker veel water kan geven en de plant geen droge kluit krijgt. Want hoewel een ficus (Waarschijnlijk heb je benjamina: Kleine blaadjes, of Elastica -. Grote bladeren) goed tegen droogte kna, groeit hij alleen enthousiast bij veel water. Droogte kan ook tot gevolg hebben dat de bladeren worden afgeworpen (Eigenlijk is een ficus een grote zeur: Het kan alles hebben, maar gooit wel bij elke verandering het blad af ;))

Toegevoegd na 4 minuten:
De ficus groeit zo hard dat hij dat zo weer bij groeit. Het is een natuurlijke reactie van de ficus om het blad af te gooien bij droogte, om bij genoeg water weer snel uit te lopen.
Onze ficus buiten in de volle zon groeit aan elke tak 3-5 cm per week op het moment. Hij is nu 2m hoog, van 1 meter slecht 3 jaar geleden. Elk jaar vol in de zon buiten en veel water.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

zou het niet doen ik heb dit vorig jaar ook gedaan maar hij is helaas met de groen bak mee
je kunt hem het beste gewoon op zijn plaats laten staan in je huis en gewoon verzorgen als anders
als hij in de volle staat misschien wat extra water geven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verbrand door de zon!
een ficus houd het meest van de zelfde plaats als de ficus een maal de lichtinval wie die gewend is kwijt raakt kan hij idd doodgaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
idd +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist jelle, zou wat wezen in een bloemenwinkel, nee daar gaan ze echt niet aan dood, misschien wat verlies van blad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dood gaat hij niet, hij ziet er alleen even wat rafelig uit.
Vrijwel alle kamerplanten kunnen in de zomer naar buiten.
Er zitten wel een paar addertjes onder het gras!
Het directe zonlicht is veel intenser dan het licht dat de planten binnen zijn gewend, probeer dan ook de eerste twee weken ze niet in de zon te zetten, anders verbranden de bladeren, later kan dat wel.
Zet je planten buiten op een schotel, wat prima is om water te geven, dan kan zo´n schotel bij veel regen helemaal vol regenen, staan de planten er een paar dagen in, dan kunnen de wortels gaan rotten, gooi dus tijdig de schotel leeg!
Denk ook aan de wind, planten van binnen zijn geen wind gewend en vooral planten met groot en zacht blad, kunnen door de wind flink beschadigen en- of omwaaien.
Kamerplanten die een hele zomer buiten kunnen staan, kunnen daar enorm van opknappen!
Pas weer binnen zetten als het kouder wordt dan 15 graden en- of s´nachts beneden de 10 graden.