Vijvervissen vangen.Heeft iemand een goede tip/ervaring gaat om windes

Heb 4 windes die te groot worden voor mijn vijver.Hoe vang je ze het beste zonder de vijver en de vissen te beschadigen.Ze worden morgen opgehaald en komen in een hele grote vijver.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
10.8K

Het beste antwoord

Gebruik er een zwart schepnet voor, de vissen zien dit als een donker gat om in weg te vluchten.
Wacht nu tot het donker is, schijn met een felle zaklantaren in het water en verblind de vissen hiermee!
Schep nu met het schepnet , vanaf het midden naar je toe, doe rustig aan, de vissen zien je toch niet.
Er belangrijk!!!
Grote goudwinden zijn zeer stressgevoelig en raken zeer snel buiten adem en in paniek, hierdoor gaan ze gevangen in een kleine bak dood door zuurstofte kort, of van de stress.
Neem dus een ruime bak met vijverwater ( geen kraanwater) en plaats hier de vissen in, met een luchtpompje!!!
En dek de bovenkant goed af, anders springen ze in paniek er uit!!
Vervoer ze in een grote plastic zak met weinig water en veel lucht, de zak dichtknopen, een vis per zak.
Ondanks dit alles zullen de vissen beschadigen en daar kan later schimmel op komen.
Heel erg belangrijk is de waterkwaliteit van de vijver waar ze in komen, is de hardheid veel te laag ( G.H. waarde) dan kunnen de windens na een week dood gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze komen de vissen morgen middag pas halen,dus om ze als het straks donker is te vangen gaat niet.Ze zijn wel groot 25cm dus veel stress ben ik bang.In de vijver waar ze komen zitten al windes/goudvis dus denk dat het water daar wel goed is.Had het luchtpompje ook al klaar liggen is een goeie.Verder apart verpakken in zakken met weinig water en veel lucht waarom is dat iets met zuurstof?Bedankt in elk geval voor je antwoord en de tips!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mhofman, heel veel vijvers zien er goed uit en denkt men automatisch ( jij ook) dat het water wel goed zal zijn, echter in de praktijk blijkt heel vaak dat het water helemaal niet goed is( hardheid) maar de vissen heel langzaam zijn gewend aan dat slechte ( zachte ) water.
Maar komen er nieuwe vissen bij uit een vijver met goed water, dan kunnen ze in shock raken door dat zachte water en gaan dood ( schimmel).
Dus alleen met meten van jouw water en dat van de andere vijver weet je het zeker.
Vervoeren van stressgevoelige vissen doe je in een grote plastic zak met weinig water en veel lucht, ten eerste kan je dat nog tillen, ten tweede is de lucht met de zuurstof er in,bijna belangrijker dan het water zelf, door weinig water en veel lucht ( zakken plat leggen) neemt het water de zuurstof uit de lucht beter op en ondervinden zo de minste beschadigingen.
Hou er rekening mee, dat ondanks dat je alles goed doe, er toch vissen dood kunnen gaan, grote goudwinde's zijn erg moeilijk te vervoeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een natuurvijver geen pompen /filters ed.Heb nog nooit problemen gehad met nieuwe vissen.Heb ik geluk gehad? Zitten erg veel zuurstofplanten in de vijver en erg helder nooit een probleem.Nog nooit heb ik het water getest mischien dom maar hier nieuwe vissen erin geen probleem.Waar ze inkomen hetzelfde.Maar ik zou haast denken ik hou ze hier,als ik dit van je allemaal lees.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
meten is weten.
Weet je, als ik je zeg dat het prima gaat, dan moet ik veel problemen verzwijgen.
het is 20 jaar mijn vak geweest en heb veel mis zien gaan.
Kon ooit goudwinden kopen van 40 cm. groot en wist hoe ik het moest doen en toch ging het met twee vissen mis.
de watersamenstelling verandert als er veel verdampt zoals dit voorjaar extreem was ( G.H. omhoog)
Maar verandert ook als het veel regent ( G/H. omlaag)
Dus is het direct na de winter, bijna altijd te laag, vaak veel te laag, maar omdat het zeer geleidelijk ontstaat, passen de vissen zich telkens wel aan, pas als je deze vissen gaat verplaatsen naar een andere vijver komen de problemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De 2 grote windes zijn gevangen binnen 20 minuten,met een groot zwart karpernet.De nieuwe eigenaar ging heel rustig aan het werk,zijn woorden de vissen nemen vanzelf de verkeerde afslag en dat was ook zo.In een grote ton met deksel naar nieuwe grote vijver.De waardes van mijn vijver en de nieuwe waren goed.Heb net een @ gekregen dat het goed gaat.Hier nu meer ruimte voor de andere 2 windes dus we laten het eerst zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi zo, dat is dan gelukt, nu nog even afwachten op hun beschadigingen door het net en vervoer.
dank voor je berichtje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan is wel zo leuk als je antwoord geeft en weet hoe het is afgelopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het kan nog steeds mis gaan, hun slijmhuid moet beschadigd zijn, hierop kan schimmel komen, binnen een week weet je het.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze doen het nog steeds goed in de nieuwe vijver dus denk wel dat het goed komt Bedankt!!!

Andere antwoorden (1)

Met eenvisnetje aan een stok en heeel veelgeduld want ze zijn ontzettend snel. Ik heb ervaring maar het was zo moeilijk dat we de vijver voor een deel hebben moeten laten leeglopen.