Mijn snijbiet staat in bloei, kan ik hem nu nog eten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
1.8K

Antwoorden (2)

Het is ,of snijbiet van vorig jaar dus overwinterd.
Of het is snijbiet op te arme grond.
Mogelijk kan je er nog wat bladeren van af plukken en eten, maar het malse is er nu wel van af.
Mogelijk heb je te dik gezaaid.?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij stond er al toen ik de tuin kreeg...maar ik dacht dat snijbiet niet winterhard was?
Zou ik ook de top er uit kunnen halen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Snijbiet is een tweejarige plant, hij groeit het ene jaar met heel veel en groot blad, dat is wat je eet en het jaar er op, gaat hij doorschieten en bloeien.
De plant vormt dan zaad en gaat dood.
De bloemtoppen er uit halen werkt niet, hij maakt dan weer andere bloemtoppen.
Dat wordt dus opnieuw zaaien.
Er zijn tegenwoordig hele mooie kleuren, die prachtig staan in de siertuin en je toch ook kan eten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb idd gele, rode en blanke snijbietzaadjes gekregen.. die kan ik nu waarschijnlijk niet meer zaaien. Eigenlijk zou ik snijbiet elk jaar na het seizoen moeten weghalen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tot half augustus kan je nog zaaien.
Zelf laat ik de snijbiet wel overwinteren en pluk in het voorjaar het eerste jonge blad er af om te eten, pas later gaat hij doorschieten en dan kan hij er uit.
Van de meeste groente is bekend dat als ze gaan bloeien, de bladeren steviger en daardoor vaak bittterder worden. In principe kun je de bladeren nog eten, maar ze zijn dan waarschijnlijk niet meer zo smeuïg. Voor een volgende keer: begin de bladeren vanuit het hart te oogsten als die 15 cm hoog zijn. Gaat het je alleen om de bladstelen, pluk dan geregeld de buitenste bladeren.