Als ik bieslook nu afknip, komt hij dan nog op?

Mijn bieslook staat ineen grote bak met allerlei andere kruiden (peterselie, rozemarijn, basilicum), alles doe het prachtig maar de bieslook is slap en ik neem aan dat dit komt omdat hij in bloei staat.

Als ik hem nu afknip komt hij dan dit jaar nog een keer op?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
12.6K

Het beste antwoord

Ja de Bieslook komt zo weer op.
Je kunt Bieslook 4 á 5 keer oogsten per jaar.
Knip de Bieslook af tot 3cm. en het wordt weer een stevig polletje.

Toegevoegd na 38 seconden:
Bieslook mag niet verdrogen dus veel water geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Gewoon weer water geven,en hij zal gewoon weer uit lopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De stengels van de bloemetjes zijn heel stevig, en hebben heerlijk veel smaak : die zou ik dus alleen afknippen, als ik ze zou willen gebruiken. Het zou kunnen, dat hij gewoon dorst heeft, maar anders zou ik de helft afknippen, zodat die stengeltjes weer door kunnen groeien, en de anderen nog even laten.
Je plant komt in elk geval volgend jaar terug : bieslook is oersterk - bij mijn vader stond er ooit een pol in de tuin naast de keuken, en nu groeit het zelfs in de voegen tussen de tegels van z'n terras....

Gewoon lekker veel eten : maak eens wat vaker een boterham met roerei, dikke plakken tomaat erop met pittige paprika-poeder bestrooid, en dan lekker veel geknipte bieslook erover : heerlijk in deze warme dagen....
Of naast een gewone gemengde salade eens een tomatensalade met rode wijnazijn en veel bieslook : smullen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de plant bloemen gaat maken, wordt het blad minder mooi en minder smakelijk. Afknippen is dan een goede optie. Je krijgt spoedig weer nieuwe stengels.

Tip: Als je wilt dat de stengels van de bieslook de stevigheid behouden, kun je de bieslook het beste van tijd tot tijd afknippen. De bieslook komt dan niet in bloei. Ook heeft de bieslookplant voldoende water en mest nodig.

Toegevoegd na 9 minuten:
Ook nog een link met wat info:
http://www.eetbaretuin.info/kruiden/kruiden_per_soort/files/Bieslook_Allium%20schoeonoprasum.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt bieslook zo vaak afknippen als je wilt.
Het is het beste om ze niet in bloei te laten komen. Wel veel water geven. het beste is de bieslook in de volle grond te zetten. De bieslook is winterhard, dus na de winter komt hij ook weer terug.
Probeer ook eens knoflook-bieslook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als hij bloeit worden de andere stengels minder stevig
geeft niks, de bloemen zijn ook heel mooi
heb er wel erg in dat hij zich enorm uit kan zaaien, zoals een ander al schreef zelfs tussen de tegels.

afknippen helpt heel goed. als je regelmatig oogst dan gaat hij niet bloeien.
als je bang bent dat het niet werkt, knip je gewoon de helft weg en laat de andere helft staan. dan knip je volgende maand de andere helft.