Hoe weet een klimplant nou dat ie ergens aan kan klimmen?

Ik heb een Thunbergia ofwel 'Suzanna met de mooie ogen' gekocht en binnen 2 uur had deze zich al aan een draadje aan de wand omwikkeld. Terwijl deze er wel 20 centimeter af stond. Hoe weet de plant nou dat ie die kant op moet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
1.3K

Antwoorden (2)

De plant reageert op donker of licht. Net zoals een andere plant naar de zon keert, beweegt deze plant zich met zijn tentakels naar een schaduw.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn heel veel soorten klimplanten die allemaal op hun eigen manier kunnen klimmen.
Sommige kunnen rechtom of linksom winden, al naar gelang de soort. Deze planten gaan rekken/ groeien naar boven op een heel zwakke stengel, terwijl ze naar boven groeien, zwaaien ze heen en weer, net zo lang totdat ze iets raken (toevallig) dat heen en weer zwaaien gaat natuurlijk heel langzaam en kan je zo niet zien.
Zodra ze iets aangeraakt hebben , draaien de slappe stengels er om heen en de plant zit vast.
De Thunbergia, klimt ook zo, maar best wel snel.
De groeiende stengel, krult dus eigenlijk om het draadje heen, zodra hij hem heeft gevoeld.