Hoe kun je het beste nat gras maaien?

Het gaat om een veldje van 200 m2
Ik heb nu een elektrische cirkelmaaier 30cm maar het natte gras kleeft aan de behuizing en moet steeds stoppen en schoonmaken.
Maaien kan ik eens in de 2 weken doen dus het gras is dan behoorlijk lang.
Welke machine heeft geen last van kleefgras?

Picture for question
2 jaar geleden
in: Tuin
2.7K

Antwoorden (2)

Het beste kun je toch echt proberen een moment te kiezen dat het gras redelijk droog is. Maar het hangt ook af van het soort gras. Het ene gras is vetter dan het andere en vettig gras plakt natuurlijk veel meer, ook als het droog is.

Maai eerst 1 baan, waarbij je dan wellicht een paar keer tussendoor moet stoppen om schoon te maken. Daarna maai je telkens een halve baan, zodat er niet teveel gras tegelijk in de maaier komt. Zet de maaier op de hoogste stand, zodat er ruimte onder de maaier blijft voor het opeengehoopte gras.

Als je een maaier hebt waarbij je de voor- en achteras los van elkaar in hoogte kunt verstellen, kijk dan waar het gras zich onder de maaier vooral ophoopt. Is dat tegen de bovenkant (boven de messen), dan zet je de voorkant van de maaier op de lage of middelste stand en de achterwielen op de hoogste stand. Klontert het gemaaide gras juist langs de onderrand en onder de opening van de opvangbak, dan kun je beter de voorkant wat hoger zetten dan de achterkant. De messen gaan daardoor meer of juist minder schuin door het gras waardoor het ook op een andere manier richting opvangbak wordt geslagen.
Maai je zonder opvangbak (omdat je die anders met hoog gras wel heel vaak moet legen), bind dan met een touwtje de achterklep open zodat het gras wel weg kan uit de maaier. Draag in dit geval stevige laarzen een oude broek, want het gemaaide gras gaat tegen je benen vliegen! Nooit maaien met open klep als er steentjes, eikels, takjes e.d. in het gras kunnen liggen.

Is het echt drama, zaai dan een leuk bloemenmengsel in het gras en beperk het maaien tot 1 keer per jaar met de bosmaaier.
Inekez1
2 jaar geleden
Rieneke1
2 jaar geleden
Een bloemenmengsel gaat het niet worden, daar moet je eerst de grond voor verarmen, en dat neemt z'n tijd. Een plus voor de bosmaaier.
200 m2 is best wel een behoorlijk grasveldje. De moeite waard om een robotmaaier te overwegen. Deze houdt het kort, zodat het gras niet/minder aankleeft.