Hoe kun je de bol van een olijfboom groter laten groeien?

Hij groeit als kool maar op internet staat dat je steeds moet snoeien. Wij willen hem juist groter hebben voor meer privacy. Hoe doe je dat? M.a.w. hoe veel centimer groei moet je per jaar idealiter laten zitten voor een niet zichzelf verstikkend bolvormig kop op stam?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Tuin
7.5K

Antwoorden (1)

Zoals met heel veel bomen : ' snoeien is groeien '.
Wil je een dikke kruin, dan ga je de regels van het snoeien moeten volgen.
* Controleer na de winter de olijf op dood hout en snoei dit weg.
* Kijk de takken na en voer een bestrijding uit, met luizendoder. ( blijken gevoelig te zijn hieraan, zeker als ze uit een kas komen of nog niet oud zijn )
*Zorg dat het hart van de boom licht krijgt, snoei naar binnen groeiende takken weg.
*Snoei snelgroeiende verticale takken weg.
*Spaar de horizontaal groeiende takken bij het olijfboom snoeien, zij zorgen straks voor de karakteristieke vorm.
*Takken die te ver doorbuigen, kort je vanaf de buitenkant in. Snoei niet te veel ineens weg, neem telkens even afstand van je werk en bekijk of je nog steeds een goede vorm overhoudt.
---
*Snoei ongeveer 1/3 van de kroon in één keer weg.
*Zomers groeien er vaak scheuten onderaan de stam, haal deze ook weg.

Net als met andere bomen ( en dit is nu wel even mijn idee ) zal hij dus wel eventjes minder dik lijken, maar hij groeit weer aan en meestal groter en dikker. Zo heb je even wat minder schutting ervan, maar uiteindelijk wel betere door zowel een gezonde boom als een bredere kruin ( want boom groeit en is ouder )