Kan je een klimop in het wilde weg snoeien of zijn daar "regels" aan verbonden?

bedankt voor de antw ik moet in niv 2 zitten om jullie te waarderen.. maar waardeer jullie dan maar even zo. bedankt!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
7.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan zal ik je vraag "als interessant" aanvinken, en heb je weer een puntje in de goede righting!;) (we verwachten wel extra duimpjes dan dadelijk hè... ;)

Het beste antwoord

klimop of hedera kan je eigenlijk het gehele jaar, mits het niet vriest, snoeien. De mooiste manier is snoeien met een snoeischaar maar dit is wel een tijdrovende klus. Je kan de Hedera ook prima terugknippen met een heggenschaar. Het nadeel van knippen met een heggenschaar is dat je het loof voor de helft afknipt wat geen fraai gezicht is. Hedera kan je zover als je zelf wilt terugknippen. Zelfs al zou je de plant tot 30 cm boven de grond afknippen/zagen dan zal hij alsnog opnieuw uitlopen.

Toegevoegd op 11-06-2009 11:02:27
als je heel veel klimop hebt - een groot schuurdak vol bijvoorbeeld- zijn er ook wel telers die komen snoeien om de stekken... en daar krijg je dan ook nog een paar euro voor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een klimop kan je altijd snoeien, zelfs als je hem bij de grond afknipt zal hij nog uitlopen. Dit voorjaar groeit alles enorm.
We zitten nu al richting de langste dag en de groeikracht in de natuur is voor veel planten nu het grootst.
Als je nu de klimop snoeit dan ziet hij er niet uit, maar na enkele weken zal hij weer uitlopen en is weer als nieuw.
Een uitzondering: nooit snoeien vlak voor of in de winter!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb er een langs m'n hele tuin staan als haag en ga er vier keer per jaar met de elektrische heggeschaar overheen. Daar kunnen ze goed tegen, haast niet kapot te krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uit ervaring kan ik je vertellen dat klimop heel sterk is. Ik knip af wat te lang wordt, of ik ruk het af. De plant vindt dat allemaal geen enkel probleem.