Kent iemand een idee om een reiger bij mijn vissen weg te houden.

Overdag is geen probleem, maar s'morgens vroeg?

Ik heb al gedacht om een sproeier te laten spuiten door middel van een bewegingsmelder, maar heeft iemand een ander idee, alles is welkom.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
3.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vissen 's morgens vroeg in huis halen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goed gevonden nietloos en creatiefje maar voldoet helaas niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ARke: je ziet het, we proberen zo constructief mogelijk met je mee te denken...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nietloos: daar is dit programma ook voor bedoelt. Dit was ook een serieuze vraag, want ik zit al jaren met dit probleem en zoek en knutsel ook van alles in elkaar om dit op te lossen. Het laatste wat ik aan het proberen ben is een sproeer welke een afstand van ongeveer 10 m moet kunnen overbruggen of eventueel 2 van 3m welke ik in de vijver zet en deze laat schakelen d.m.v. een magneetklep welke bedient wordt door een bewegingsmelder. Mijn kleinkinderen hebben het al gevonden en lopen door het gezichtsveld waarna hij dan ongeveer 5 seconden spuit, gevolg veel gelach en natte kleren. Maar om 5 uur smorgens slapen ze nog en dan komt hapsnap.

Het beste antwoord

Er bestaat een watersproeier met een sensor er op, reigers staan al bij de vijver voordat het licht is.
Dus met een sproeier met sensor is dat prima te voorkomen, maar ben je zelf even in de buurt van de sensor, dan spuit hij dus ook.
Het grootste nadeel echter, is de winter, dan sluit je de buitenkraan af voor de vorst en juist in de winter heb je de meeste reigeroverlast en dan staat je sproeier in het schuurtje.
Een net over de vijver kan ook, maar is erg lelijk.
Er is een speciaal schrikdraadset te koop, met zwarte draden die je bijna niet ziet, indien goed geplaatst, werkt dit prima.
Heb je niet zo'n grote tuin, dan kan je over je tuin draden spannen van visdraad, op twee en een halve meter hoog en 30 cm. uit elkaar, zodat de reigers niet kunnen landen, als je dit goed doet, helpt het uitstekend!
De draden moeten met de kijkrichting mee geplaatst worden, dan zie je ze het minste, dus niet dwars over je tuin, zelf heb ik dit al jaren en het bevalt goed.
Soms helpt het plaatsen van een stuk p.v.c. pijp van 1 m. lang en 20 cm breed, op de bodem van de vijver prima, bij gevaar gaat de vis daarin zitten en kan de reiger er niet bij.

Toegevoegd na 22 uur:
Het schrikdraad werkt ook uitstekend tegen katten, na slechts een aanraking met het draad en de kat weet het en komt niet meer bij je vijver.
Het schrikdraad is trouwend ontwikkeld om honden en katten binnen of buiten je tuin te houden, later ontdekte men dat het ook reigers tegen hield.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tuin is 4000 m2 , vijver 200 m2. Plastic vloerverwarmingsslang is goed voor waterleiding en gaat niet kapot in de winter als er geen druk opstaat, ik wil een zwenksproeier welke ook in de landbouw gebruikt worden in het midden van de vijver zetten en deze het hele jaar laten staan, maar wel zonder waterdruk in de winter. Als ha-snap komt een seconde of 15 laten sproeien, of eventueel zolang tot hij een keer rond is geweest.De bewegingsmelder wil ik op het dak van de schuur plaatsen, want daar staat hij ongeveer10 minuten om alles in de gaten te houden en daarna naar de waterkant te vliegen. Katten en honden zijn geen probleem,deze komen wel drinken want vijverwater schijnt lekkerder te zijn dan leidingwater.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed plan voor in de zomer, maar in de winter niet uitvoerbaar, hoe wil je in de winter aan water komen als de sensor beweging meldt?
En eenmaal water in je slang, zal dat bevriezen als de druk er af is en wat dan?
De bewegingsmelder moet ook het water aan zetten, hoe los je dat op?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lees in een andere reactie van je dat je de technische kant onder controlle hebt en je kan maken wat je wilt, heb je onderschat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt voor het meedenken,jammer dat dit al bedacht schijnt te zijn en in de handel is gebracht. Maar ik heb het nog nooit gezien en er nog nooit iets over gehoord.

Andere antwoorden (10)

Span een net boven je vijver of alleen maar een paar draden. Dat moet helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn piramide-vormige drijf spiegeltjes te koop. Deze reflecteren direct zonlicht. Hoelaat komt Harrie de reigert langs? Schijnt de zon dan al wel?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel planten zodat de vissen zich kunnen schuilen. Zet in de vijver een nep goudvis met een draadje aan een steen (te koop bij tuincentra) en als de reiger deze wil pakken, kunnen de andere vissen schuilen. Dit werkte bij ons het allerbest.

Wat soms ook kan werken, is een nep reiger, maar dat moet je maar mooi vinden.
Een net is ook een oplossing, maar ook dat is niet echt mooi.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien is het mogelijk om over je vijver een net te spannen , misschien dat het werkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is geen gezicht en vijver is 10 x 20 m. netten zijn te klein en voor zo'n vijver veel te duur.
Als reigers de keuze hebben gaan ze liever niet te dicht bij een andere reiger staan. Dus als er meer water in de burt is: Haal bij je tuincentrum een plastic reiger en zet die naast je vijver, als reigerverschrikker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
op ongeveer 2 meter hoogte kris kras visdraad spannen boven je tuin
niet te zuing, ook boven de vijver
de reiger kan niet landen in je tuin .en zal snel op zoek gaan naar een andere vijver!
het helpt echt wij hebben het altijd gedaan en nooit een vis uit m'n vijver opgegeten...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vijver is 10 x 20 m dus geen gezicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
visdraad zie je niet hoor!!
en je moet het 2 meter boven de grond doen kris kras over heel de tuin
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik woon in landbouwgebied tuin is 4000m2.
Niet mooi wel effectief en paar oude cd's met een draadje aan een stokje vastbinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij hebben als laatste redmiddel een net, eerst er boven en later onder het wateroppervlakte gespannen.
Je ziet hem dus niet maar hij kan de vissen er niet uit halen dus. Ook visdraden spannen is een optie zoals ook al genoemd is maar helaas zien andere vogels deze doorzichtige draden ook niet hangen, niet erg diervriendelijk dus. ( ok visjes opeten ook niet maar dat is zijn natuur)
Sinds vorig jaar verkopen ze een afschrik apparaat voor reigers. Deze geeft om de zoveel tijd een soort flitslicht en een scherp geluid om reigers te laten schrikken. Zelf zit je ook stijf in je stoel dat wel.
Ik heb hier verder ook geen recenties van gelezen maar het lijkt voor je buren ook niet echt een pretje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zal over het laatste toch eens nadenken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe doe je dat dan vroeg in de ochtend als de reigers al komen?
Ramen dicht? En dan de buren?
Voor 5 uur in de ochtend zijn ze er al.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen idee, dat zeggen ze er niet bij bij de winkel.
Waarschijnlijk kan je hem instellen dat hij ook alleen die flits geeft, om 5 uur is het nog vrij donker dus dat zal wel goed werken.
Als je je goudvissen en koi’s wilt beschermen, moet je in een tuin of vijvercentrum eens kijken naar een reigerschrik of scarecrow apparaat. Dit zijn een soort sproeiers die werken met een bewegingsmelder. Zodra er een kat of reiger binnen het bereik van de bewegingsmelder komt gaat deze sproeien. Het enige nadeel is dat deze wel op de waterleiding aangesloten zijn, en je ze dus in de winter los zou moeten koppelen om ze te beschermen tegen de vorst. Ook heb ik wel eens een tuin gezien die op ongeveer 3 meter hoogte om de 10 cm was voorzien van zeer zwaar visdraad tussen de schuur en achtergevel over de volle breedte van de tuin. Dit is natuurlijk wel veel werk, maar waarschijnlijk het meest effectieve tegen reigers
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben op dit moment dit aan het uitproberen, maar dit schijnt ook in de handel te zijn volgens een van bovenstaande berichten. Dus ik hoef weer geen octrooi aan te vragen. Ik dacht dat ik de enigste was welke zo'n idee had. Sproeier moet wel 10 m weg kunnen spuiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
arke, je bent te laat, het bestaat al jaren, best nog moeilijk zelf te maken, omdat je tegelijk de waterdruk en stroom moet hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb er net eentje gemaakt voor mijn zwager, hij heeft een kleine vijver. De onderdelen is geen probleem Wie wat bewaard die heeft wat.Nu nog afwachten hoelang hap-snap wegblijft. De kinderen hadden gisteren al veel plezier, door voor de bewegingsmelder te lopen, waren kliedernat en hadden veel plezier. Ik heb het gaatje in de magneetklep wel groter moeten boren om voldoende water te krijgen, dit ging prima, ik was wel bang dat hij daarna zou gaan lekken ook al was hij gesloten, maar dit viel veel mee. Moeilijk ken ik niet, heb de machines om het te maken.
LET OP!!

Span een heel dun visdraad op ongeveer 50cm van de rand van de vijver en ongeveer 15cm hoog. (in de tuin) gebruik zo weinig mogelijk paaltjes.
De reiger zal op ongeveer 1.5m van het water landen en loopt dan richting het water. Omdat hij de draad niet ziet schrikt hij en vliegt weg.
Simpel, bijna onzichtbaar en zeer doeltreffend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Reiger land eerst op de schuur of boven op een struik en daarna pas op het gras. Helaas is dit geen optie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar daarna loopt hij toch naar het water??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hakunamatat: waarschijnlijk loopt hij daarna naar de vijver,maar heb het nog nooit gezien, vijver is groot genoeg, en een paar visjes meer of minder mis ik niet. Maar ze worden zo schuw dat ik ze niet meer zie, daar merk ik aan dat er een reiger is geweest, verder aan de uitwerpselen op de rand.Het gaat me niet om die paar visjes maar wel om een idee om hem weg te houden. Ik zie graag de vissen,en ze waren zo tam dat ze uit mijn hand kwamen eten, helaas dit duurt weer 2 maanden voor ze hap-snap vergeten zijn,En de karpers zie ik waarschijnlijk het hele jaar niet meer.Ik wil voor altijd van dit probleem verlost zijn, en andere vijverbezitters kunnen hier ook wat van leren. Zoals het er nu uitziet helpt een sectorsproeier met een flink gat waar behoorlijk wat water uitkomt en welke ongeveer 5m wegspuit het beste.
Als de reiger komt wordt hij opgemerkt door de bewegingsmelder, deze stuurt voor ongeveer 15 seconden een magneetventiel open, waarna een behoorlijk sterke waterstraal van ongeveer 4 atmosfeer op hem wordt afgevuurt, daar schrikt hij zo van dat hij hopelijk niet meer terug komt.