Vijverpomp geeft minder water na schoonmaken, wat is er aan de hand?

Vandaag zat mijn vijverpomp vast omdat er een takje in was gekomen. Ik heb de pomp meteen uitgezet en schoongemaakt. Daarna alles weer in elkaar geschroefd en gecontroleerd of er niets aanloopt. Het schoepenrad draait vrij rond en draait ook nog even uit als ik de pomp uit zet. Maar er komt nog maar de helft van het water uit de waterval. Wat kan er aan de hand zijn? Het is een superfish 8000

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
5.5K

Het beste antwoord

Er zijn een paar mogelijkheden.

Verstopping van de leiding, vrijmaken is de boodschap.

Het schoepenrad zit los op de as, kan het zijn dat u de spie vergeten bent, zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Spie

Het kan zijn dat het schoepenrad te ver van de onderkant van de kast zit waardoor IN de pomp water terugvloeit, ergens een dikte ring vergeten.

Indien dat verkeerd gemonteerd kan worden is het mogelijk dat de in en uitgang niet op de juiste plaats zitten zodat maar een deel van het rad pompt, 1/4 ipv van over de halve diameter of maar de helft ipv 3/4.

Ook is het nog mogelijk dat u het schoepenrad een halve slag moet draaien, voor zover mogelijk.

Moeilijk om zeggen indien je de pomp niet ziet of het soort niet kent.
Heeft u toevallig een tekening of foto?

Toegevoegd na 21 minuten:
Even op internet gezocht en enkel een foto gevonden waardoor in een verkeerde montage van de uitlaat kan weglaten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uiteindelijk is de pomp vanzelf weer meer water gaan geven na een tijdje draaien. Misschien te maken met dat ik wd40 heb gebruikt om dingen te smeren. Een vijverpomp wordt gesmeert door het water, en die zal de olie wel hebben weg gewassen... Bedankt voor het meedenken!

Andere antwoorden (2)

Mogelijk zit een deel van het takje in de pompslang die naar boven gaat.
Even de tuinslang er op zetten, maar dan wel van boven naar beneden.
is de slang schoon en de pomp ook, dan zit er misschien iets van de pomp niet geheel op zijn plaats, of een ringetje vergeten of zo.
Is het dat ook niet, dan is er mogelijk schade aan de pomp.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Soms zit er lucht in de leidingen,
Even uit doen en vrij snel weer aan.
Dit soms een paar keer achter elkaar.
Wil bij mij wel helpen.