In mijn serre vriest het soms steviger dan buiten! Hoe komt dit?

Deze week serre min 7 en buiten min 5. De serre ligt tijdens de winterperiode in de schaduw van het huis van de buren.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Tuin
2.4K
Amadea
7 jaar geleden
Geen muren die warmte vast kunnen houden, maar glas dat direct koud is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als het buiten -5 graden is, waar komt dan de kou van -7 graden vandaan?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zou het kunnen dat het eerder kouder is geweest en de serre de kou vast heeft gehouden ?

Antwoorden (2)

Dat kan voorkomen als het 's nachts wel harder dan 5 graden heeft gevroren. Je serre isoleert juist de koude.

Stel het is 's nachts op zijn koudst -9 graden. De serre koelt af tot -8 graden. 's Ochtends wordt het warmer, -5 graden in de zon, echter voordat de serre ook zo warm is duurt net even langer, die is nog maar op -7 graden. Een uur later is de serre ook -5 graden, maar dan is het buiten wellicht ook al weer warmer.

Een geïsoleerde ruimte behoudt ook een koudere temperatuur.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als de temperatuur constant -5 en -7 is zou het ook nog kunnen liggen aan ongekalibreerde thermometers. Je zou dat kunnen testen door beide thermometers op een plek te hangen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Om meerdere redenen. De luchtmassa in je serre is inderdaad meer geïsoleerd dan de buitenlucht die door de wind voortdurend gemengd wordt. Zonder zonlicht erop warmt je serre dus trager op dan de buitenlucht en haalt ze het dagmaximum niet. Op de foto lijkt ze ook opaak of mogelijk zit er rijm op. Dan weerkaatst ze ook meer dan de omgeving het diffuse, onrechtstreekse licht.
Wind kan ook een rol spelen. Luchtstromen rond je structuur voeren eventuele opwarming snel af. Dit werkt heel beperkt als een warmtepomp. Het resultaat is minder opwarming door de buitenlucht.