Verscholen onder het bladerdak van een Olijfgaard ontwaarde ik deze (voor mij) vreemde, maar zeer opvallende plant. Iemand enig idee...?

De opvallende vreemd gevormde grote bloem zeker in relatie met plant, trok mijn aandacht....

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

Het is een van zeer vele aronskelk soorten.

Toegevoegd na 12 minuten:
http://www.perkgroen.nl/aronskelken.html

Amorphophallus rivieri Konjac (Duivelstong)
Nog een bijzondere loot uit de aronskelkfamilie: een Amorphophallus uit Japan. Het kleine broertje van de grootste bloem ter wereld (Amorphophallus tutanum). Deze ongewone plant maakt een groot ingesneden blad met een 70 cm hoge, groen-zwartgevlekte bladsteel. Als de plant oud genoeg is produceerd hij een fascinerende bloeiwijze van ca. 15 cm, gelijkend een grote vaas van paars vinyl met een paarse spadix. Na de bloei rust de plant meestal een paar weken totdat in Juni het blad verschijnt. De moederplant maakt scheuten zodat op den duur een cluster ontstaat. Oude planten maken knollen met een doorsnede tot 30 cm en een gewicht tot 10 kg. Amorphophallus rivieri Konjac is een belangrijk gewas in Japan. Traditioneel worden er noodles van gemaakt, maar tegenwoordig wordt deze soort verbouwd ten behoeve van de farmaceutische industrie voor het winnen van een ongewone carbonhydrataat (mannose) voor het vervaardigen van gels.

Toegevoegd na 14 minuten:
Vergeet de vorige; te snel gecopieerd;
Dracunculus vulgaris : De Draketonglelie
Een bijna onaardse plant, is kort samengevat de Draketonglelie; 1.50 tot 2 meter hoog, zeer vroeg uitlopend met prachtig gespikkelde scheuten, grote gedeelde, wit gestippelde bladeren en als klap op de vuurpijl een reusachtige fluweelrode bloem als, inderdaad, de tong van een draak… De zwarte spadex verspreidt een weëige lucht waar vliegen en kevers op af komen voor de bevruchting. Deze bestuiving levert uiteindelijk een grote samengestelde vrucht op welke eind van de zomer getooid is met talrijke feloranje vruchtjes. In de winter gaat dit kleine monster in rust. Deze winterharde Dracunculus groeit het beste op een zonnige standplaats op droge grond. Op klei of veen is het zaak deze plant tegen een gevel te planten of op een zandig heuveltje zodat de knollen droog blijven in de winter (oorsprongsgebied eilanden zuid europa)

Toegevoegd na 15 minuten:
http://www.google.nl/search?q=Dracunculus+vulgaris&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&hl=nl&tab=wi&biw=1429&bih=973
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dracunculus vulgaris volgens mij, stinkt ie ook?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk is het de cobralelie de Arisaema , maar zeker is dit nog niet, zal nog verder zoeken.
Van de afbeeldingen die ik gevonden heb, is er geen een met een enkelvoudig lang blad.

Toegevoegd na 2 uur:
Arisaema ciliatum (Chinese cobralelie, komt er het dichtste bij.