Ik ga in september verhuizen en ik wil mijn tuinplanten meenemen. Hoe pak ik dat aan?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin
4K

Antwoorden (2)

Het is in ieder geval wel het beste seizoen. Breed uitsteken en in emmers vervoeren. Boompjes tevoren uitsteken zodat de wortels zich in de grond kunnen herstellen en de kluit kleiner is, maar vraag dat even aan een tuinman.

Of je planten mag meenemen uit een huurhuis hangt van een paar factoren af, vragen aan de huisbaas. Je zult dan iets moeten herstellen zodat het er aannemelijk uitziet.

Bij een koophuis moet je oppassen. Je moet de koper te voren informeren wat je wel en niet meeneemt, zodat hij weet wat hij 'gekocht' heeft.
Ivana
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ivana heeft gelijk. Een huurwoning moet netjes achtergelaten, maar als de tuin kaal maar wel ge-egaliseerd is maken ze meestal geen probleem.
Ik hebeen paar jaar geleden in maart mijn halve tuin verhuisd, en dat is prima gegaan. Alleen de hele grote Photinia heeft het erg moeilijk gehad, en heb ik een flink eind terug moeten snoeien, en de (ook grote) camelia heeft het niet overleefd doordat hij erg op de wind stond toen er nog geen schutting geplaatst was. Voor niet te dure of zeldzame planten is het makkelijker om later nieuwe te kopen of bij iemand te stekken, dat scheelt je tijd in de toch al drukke periode.
En wees niet te bang om struiken en planten een eind terug te snoeien,daar knappen ze van op.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@pokemon

Alles moet altijd netjes worden achtergelaten, daar ga ik van uit! moet ik het dus melden, nee, het mag wel gemeld worden. Iets wat normaal is meld ik dus niet altijd.
Als ik schrijf "uit voorzorg even checken, moet dat genoeg zijn.
Tussen oktober en maart verhuizen is de beste tijd als je tuinplanten mee wilt nemen.
Ruim op tijd beginnen is het eerste, maak vast een tekening van de tuin met de namen van de te verhuizen planten op de juiste plek. [dan hoef je niet na een paar weken -als ze net gesetteld en aan het wortelen zijn- planten weer herplanten]

Niet vergeten!
Ingeval van koophuis: de nieuwe koper denkt de hele tuin [alles er op en er an] te kopen, in dit geval moet je dus een overeenkomst maken met wat je meeneemt dan wel laat staan en gezamenlijk ondertekenen. [informeer even bij de notaris of het zó al rechtsgeldig is.]

Ingeval van huurhuis: de woningstichting geeft weinig uit aan "groen", maar uit voorzorg toch even checken. [In mijn wijk wordt tegenwoordig een klein rijtje groene heg-stekjes geplant, daarvoor scheiden houten paaltjes met een metalen draadje de tuinen van de openbare weg!]

Mogelijk niet verhuizen : grote heesters en oude bomen. Er is veel zorg, tijd en (soms heel veel) geld nodig en daarom worden deze meestal in de oude tuin achter gelaten.

Niet verhuizen: oude rozen en coniferen. De vorige bewoner in mijn huis was dagelijks in de tuin te vinden, een echte tuinier. Hij liet 3 soorten achter: oude rozen, oude conifeer en een boompje.

-Zorg voor genoeg grote potten
-Extra aarde voor het vullen
-Plaats alles samen in een schaduwrijke plaats
-Voorzie voldoende bewatering ( dagelijks bij warm weer )
-Bescherm planten in de winter tegen vorst ( vliesdoek, jute, ... )
-Verstevig zwakke planten
-Bemesting na verplanting
Doe dit klusje een week voor je eigenlijke verhuizing. Zorg dat je op de dag zelf iemand hebt die enkel instaat voor het her-aanplanten van je planten.

Heb je geluk en kan je verhuizen tussen oktober en maart, kan je misschien van dit moment profiteren om er een kleine snoeibeurt aan te koppelen.

http://www.infotalia.com/nld/wonen/immo/verhuizen/verhuis_detail.asp?id=3637