hoe kan je de groei van Bamboe beperken in je tuin?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
2.3K

Het beste antwoord

Zet de kluit in een speciaal net. Zo voorkom je dat de kluit gaat woekeren onder de de grond.
Staan ze er al even, steel dan de wortel ergens waar je het niet hebben wil af. De plant gaat er niet dood van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Enige goede antwoord, veel knippen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Wat ook een goede tip is. Gebruik wortelbegrenzer, of te wel, wortel doek, naast de plekken waar je de bamboe plaatst. Want voor je het weet, zit heel de tuin onder de bamboe.

Als bijlage nog een mooie site, waar je veel info kan vinden.
http://www.kimmei.com/bamboehagen.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De bamboe in ingegraven bakken in je tuin plaatsen, dan kunnen de wortelstokken zich niet uitbreiden. Als de bamboe zich al heeft verspreid, is het enige dat er op zit, hem uitgraven en alle zijscheuten verwijderen, en daarna alsnog in bakken plaatsen.
Of inderdaad: knippen en blijven knippen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de hoogte kun je de groei niet echt beperken. Het enige dat je zou kunnen doen is regelmatig snoeien, maar de meeste bamboesoorten worden daar niet echt mooier van. Is de hoogte een probleem, koop dan een minder hoge bamboesoort.

In de breedte zijn er bamboesoorten die uitlopers aan de wortels vormen. Die uitlopers groeien onder de grond een stukje horizontaal. Na enkele decimeters komen ze omhoog, en ontstaat op die plek een nieuwe bamboescheut.

Wil je dat tegengaan, dan zijn er twee mogelijkheden.

De eerste mogelijkheid is: koop een bamboesoort die NIET van die ondergrondse uitlopers vormt. Dit is verreweg de eenvoudigste oplossing.

De tweede mogelijkheid is: zorg ervoor dat die ondergrondse uitlopers niet buiten een door jou vastgesteld stuk grond kunnen komen.

Dat doe je door een gat (eigenlijk: een ronde spleet) te graven rond jouw bamboe. In die spleet plaats je een stevig kunststof scherm. Bij een tuincentrum kun je speciale schermen kopen voor dit doel.

Het scherm is ondoordringbaar voor bamboewortels.

Plaats het scherm helemaal rondom de bamboe, en zorg ervoor dat je meer dan één keer rond je bamboe gaat, anders wringen de uitlopers zich alsnog tussen de beide uiteinden van het scherm door.

De bovenkant van het scherm moet ter hoogte van het grondoppervlak komen, of net een tikje hoger zolang dat niet lelijk wordt. Het scherm moet tot minimaal 50 cm diep komen, hoewel voor sommige bamboesoorten een grotere diepte wordt aanbevolen om te voorkomen dat de worteluitlopers er onderdoor groeien.

Het is flink wat graafwerk, maar dat is eenmalig, en daarna heb je er geen omkijken meer naar.

Bron:

Vrienden hebben bamboe in de tuin. Twee verschillende soorten, elk aan een andere kant van de tuin.

De ene soort vormt geen uitlopers. Die staat al jaren mooi te wezen op z’n plekkie.

De andere soort vormt wel uitlopers. Ik heb geholpen met het plaatsen van het scherm. Nu, jaren later, kunnen we constateren dat het scherm prima werkt.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Scherm werk prima!
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1