Hoe weet een eikel wat boven of onder is?

Een ontkiemende eikel - die meestal OP de grond ligt - begint altijd met een wortelpunt in de grond, daarna komt pas de jonge boom? Hoe weet de eikel waar de grond is?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Tuin
1.3K

Het beste antwoord

Boven is het licht( daglicht) en onder is het donker. De groene delen van de plant groeien altijd naar het licht toe. mede door de zwaartekracht groeien wortels altijd naar beneden en naar het donker. Er zijn wel uitzonderingen zoals alles in de natuur. Pas als de wortel de grond in is en de plant houvast heeft, begint de ontwikkeling van de groene delen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

door het vocht wat uit de grond komt wordt de eikel nat en zacht, daardoor kan het zaadje dat gedeelte doorbreken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
de eikel valt met de juiste kant naar beneden. Doordat aan die kant de eikel zwaarder is.