Wat is dit voor een bloem?

We zagen hem gisteren in een grasland , bij bos en heide.
De blaadjes zijn licht gekarteld. Een distelsoort?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
1.1K

Het beste antwoord

Ben er niet helemaal zeker van, maar ik denk de ongelijkbladige distel.
Cersium heterophylum.

Toegevoegd na 8 minuten:
Ben even wezen kijken in ons natuurpark, daar bloeit er een en alles klopt, op jouw foto zie ik als ik hem vergroot ook nog lang smal blad, ook dat klopt en ook de karteltjes aan het blad, deze distel heeft geen stekels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Graag gedaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze plant zou niet in Nederland voorkomen maar wel in Belgie zie http://wilde-planten.nl/ongelijkbladige%20distel.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik twijffel of deze het wel is, want bij de andere zitten vertakkingen in de stengel en bij die van jou voor zover ik kan zien niet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze distel heeft op arme grond, slechts een stengel, op meer voedzame grond soms meer, de stengel ik kaal zonder blaadjes, soms zit er een blaadje net onder de bloem, het blad is langwerpig, soms ingesneden en kartelig, van boven groen, van onder grijsachtig zilver (viltig)
Vrijwel alle bladeren zitten in een krans dicht bij de grond.
Alles klopt dus.
Zelf heb ik deze distel nog nooit in het wild gezien in Nederland en was ook zeer verbaast deze schitterende distel hier tegen te komen.
In de tuin is het een woekeraar en verplaatst zich snel door je hele tuin.

Andere antwoorden (7)

Het is idd een distel soort, kijk maar eens op google met de zoekterm distel bij plaatjes zie je veel vergelijkbare planten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt inderdaad een distel. Als de blaadjes en de steel stekelig waren kan je er van opaan dat het een distel is.

Toegevoegd na 2 minuten:
http://images.google.com/images?num=50&hl=nl&ie=UTF-8&oe=UTF-8&newwindow=1&sa=N&tab=wi&lr=lang_nl&q=distel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
inderdaad een distel, akkerdistel.

Toegevoegd na 4 minuten:
het kan ook knoopkruid zijn...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is em! haha ik kon er niet op komen ^^
Het is Knoopkruid in het latijns Centaurea jacea
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee deze is het iidd niet.
Op zeker een distel soort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
JAWEL, EEN DISTELSOORT

Toegevoegd na 48 minuten:
van de tamme soort
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bloeiende bieslook??(heb ik nml in de tuin)