Volgens mij rot de stam van mijn cactus (Euphorbia Ingens), wat moet ik doen?

Het viel me op dat een klein deel van de stam zacht was, ik kon zo een deel van de stam afhalen. Daaronder is de stam geel. Omdat ik bang was dat het rot was heb ik de cactus uit de aarde gehaald, het hele onderste deel van de stam is geel en vochtig. Wat kan ik nu het beste doen om de cactus te redden?
Het gele deel is trouwens wel gewoon hard, ik kan het niet induwen ofzo

Picture for question
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Tuin
9.9K

Antwoorden (2)

Drogen met een föhn en dan in droge aarde planten. Het ziet er niet best uit maar er zitten nog wortels aan dus wie weet ....
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Denk je niet dat het rot is en ik het er af moet snijden om erger te voorkomen?
HannekeJanssen
4 jaar geleden
Sofietje, heb je hier ervaring mee? Ben heel benieuwd, ik geef een cactus of Euphorbia gewoon op als hij rot - maar als dit werkt?
Het onderste deel is geel, omdat er geen licht bij kon komen. Er wordt dan geen bladgroen aangemaakt. Laat de plant goed drogen en poot hem opnieuw in een wat schrale grond (potgrond met wat zand vermengen). Geef je cactus niet te veel water. Hij kan veel beter tegen droog dan tegen nat. Lat nooit water onder (in) de pot staan en verplaats hem niet te veel van zijn vaste plek.
Euphorbia planten kunnen lang zonder water, dit verschilt echter wel per soort. Doordat er over het algemeen weinig huidmondjes aanwezig zijn verdampen de planten nauwelijks water. Euphorbia planten zijn hiernaast in staat om vele malen hun eigen gewicht in water op te nemen en vast te houden. Wanneer de dagen korter beginnen te worden raden wij aan de watergift aan jou euphorbia kamerplant aan te passen. Het is de bedoeling dat er in deze periode minder water wordt gegeven. Twee maanden zonder water is in de winter geen enkel probleem.
Als je Euphorbia zijtakjes heeft kan je die afsnijden; snijvlak laten drogen en stekken in een nieuwe pot. Groeit zo weer door.
Toegevoegd op 23 februari 2020 18:53: tekst
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De groene laag erom heen om het zo maar even te noemen is er helemaal af. Dat was op sommige stukken helemaal zacht en kon ik er zo afschrapen. Is dat niet erg?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Debbie
Is helemaal niet erg, maar laat het wel goed drogen. Je kan ook het gezondste stuk afsnjden en dan de snijwond goed laten indrogen. Daarna in een pot met iets-vochtige grond zetten om weer te laten wortelen.