Schutting tussen twee tuinen van (huur)huizen. Wie bepaalt hoe hoog mag die zijn?

Twee tuinen van huurhuizen van een woningbouwvereniging. Wie bepaalt hoe hoog de schutting mag worden wanneer de één een lage schutting wil en de ander een schutting van maximale hoogte?

4 jaar geleden
in: Tuin
6.7K
ronron1212
4 jaar geleden
Daar zul je dus samen uit moeten komen
paulus811
4 jaar geleden
Kun je dan geen compromis vinden? Bij je terras een hoge schutting en de rest laag bijvoorbeeld?
paulus811
4 jaar geleden
Overigens zijn er schuttingen met 'shutters' te koop, een soort ingebouwde luxaflex van draaibare houten lamellen. Dat geeft minder een opgesloten gevoel als ze open staan en wil je een keer privacy, dan doe je er een paar of allemaal gewoon dicht. Dat lijkt me een uitstekend compromis, voorkomt burenruzie en vergroot de kans dat de kosten voor de afscheiding uiteindelijk gedeeld worden. Bovendien is het de fraaiste oplossing, esthetisch gezien.

Antwoorden (1)

Dat bepalen de huurders van beide huizen samen.
Je hebt echter ook het recht om de afscheiding op je eigen erf te plaatsen, dan is de schutting jouw eigendom. Als de buren een lage schutting willen, zou je daar een schutting van twee meter kunnen plaatsen. Maar ik betwijfel of dit de verstandhouding tussen de buren ten goede komt.
4 jaar geleden
paulus811
4 jaar geleden
Als je zelf een hoge schutting plaatst op eigen grond, heeft een lage schutting voor de buren niet heel veel zin meer. Wel een + voor het antwoord.
SimonV
4 jaar geleden
Precies. Daarmee zou je je zin dus kunnen doordrijven...
LeonardN
4 jaar geleden
Inderdaad, mensen met de wens voor de hoogste schutting "winnen" dan altijd. Die mag dan overigens niet hoger zijn dan 2 meter, dat is door de overheid/wetgever bepaald.
paulus811
4 jaar geleden
Overigens zijn er schuttingen met 'shutters' te koop, een soort ingebouwde luxaflex van draaibare houten lamellen. Dat geeft minder een opgesloten gevoel als ze open staan en wil je een keer privacy, dan doe je er een paar of allemaal gewoon dicht. Dat lijkt me een uitstekend compromis, voorkomt burenruzie en vergroot de kans dat de kosten voor de afscheiding uiteindelijk gedeeld worden. Bovendien is het de fraaiste oplossing, esthetisch gezien.