Wie heeft ervaring met zaaien van schorseneren?

schorseneren is een oudhollandse groenten en kwam het zaaigoed bij de welkoop tegen
nou ben ik benieuwd of ik resultaat kan verwachten omdat ik veel uitprobeer maar vaak komt het gezaaide niet of nauwelijks op

Weet jij het antwoord?

/2500

Beetje laat nu, maar gewoon in een kweekkasje en vervolgens rond Mei in de koude grond overplanten.

Is al aan de late kant, maar verder is het een makkelijke groente om te kweken, zaaien ter plaatse en later e.v.t. uitdunnen. Liefst op zandgrond die erg diep los gemaakt is en voedzaam moet zijn, mag beslist geen verse mest in de grond zitten. Schorseneren komen makkelijk op. Nooit voorzaaien in een kistje, zoals hierboven vermeld staat! Je mag ze nooit verplanten, omdat het gaat om de wortel, bij het verplanten breekt de wortel af en kan later niet doorgroeien tot lange zwarte wortels. Zeer de moeite waard als groente en laat er wat staan, ze geven ook nog volgend jaar mooie gele bloemen!

Ongeveer drie weken geleden heb ik een rijtje schorseneren gezaaid en nu staan ze er heel mooi op. Je moet ze niet te dik zaaien en ook niet te diep. Mij is vroeger geleerd dat er net zoveel zand op het zaad moet liggen als het zaad dik is. Wel de grond vochtig houden.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100