Wie heeft ervaring met zaaien van schorseneren?

schorseneren is een oudhollandse groenten en kwam het zaaigoed bij de welkoop tegen
nou ben ik benieuwd of ik resultaat kan verwachten omdat ik veel uitprobeer maar vaak komt het gezaaide niet of nauwelijks op

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin

Antwoorden (3)

Beetje laat nu, maar gewoon in een kweekkasje en vervolgens rond Mei in de koude grond overplanten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is al aan de late kant, maar verder is het een makkelijke groente om te kweken, zaaien ter plaatse en later e.v.t. uitdunnen.
Liefst op zandgrond die erg diep los gemaakt is en voedzaam moet zijn, mag beslist geen verse mest in de grond zitten.
Schorseneren komen makkelijk op.
Nooit voorzaaien in een kistje, zoals hierboven vermeld staat!
Je mag ze nooit verplanten, omdat het gaat om de wortel, bij het verplanten breekt de wortel af en kan later niet doorgroeien tot lange zwarte wortels.
Zeer de moeite waard als groente en laat er wat staan, ze geven ook nog volgend jaar mooie gele bloemen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
op het pakje stond ook dat ik het ter plekke moest zaaien dus dat heb ik gedaan
wij hebben hier redelijke zandgrond dus dat zit dan ook goed
en verder heb ik mijn landje in maart bemest bedankt voor het antwoord +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wauw Eddijst, je weet ook alles van plantendingen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar ik heb geen verstand van stoffen en ook niet zo'n leuke website/ schuurtje.
Ongeveer drie weken geleden heb ik een rijtje schorseneren gezaaid en nu staan ze er heel mooi op. Je moet ze niet te dik zaaien en ook niet te diep.
Mij is vroeger geleerd dat er net zoveel zand op het zaad moet liggen als het zaad dik is.
Wel de grond vochtig houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb dus van de week gezaaid jasser en ik vroeg me af wanneer je kan zien dat ze goed zijn en hoe haal je ze uit de grond
heel voorzichtig met een schop of kan je ze er zo uittrekken je ziet wel ik heb er helemaal geen ervaring mee bedankt voor je antwoord +