Omdat groene planten licht nodig hebben voor de fotosynthese. Zonder fotosynthese kunnen ze niet groeien en ontwikkelen. Krijgen planten te weinig of helemaal geen licht, dan gaan ze etioleren: de stengels/bladeren worden lang en slap en het bladgroen verdwijnt.

Ook de seizoensritmiek van planten wordt (net als bij dieren) voor een belangrijk deel door licht bepaald. In het voorjaar gaan veel plantensoorten bloeien. Dit gedrag wordt vooral beïnvloed door de veranderende daglengte (= het aantal uren licht per dag). En omgekeerd gebeurt de bladval van bomen meestal door het korter worden van de dagen. Takken die onder een straatlantaarn hangen blijven daarom vaak langer groen.
Amadea
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Waar, natuurlijk, maar wellicht ook nog een goede toevoeging HOE planten naar het licht groeien. Het korte verhaal is dat het "groeihormoon" Auxine zich ophoopt aan de onbelichte kant van een plant, waardoor de cellen aan die kant van de plant iets harder groeien en iets steviger worden, en de plant zich dus iets uitstrekt aan de onbelichte kant, waardoor hij naar het licht buigt. Dit auxine-effect is sterker bij de ene plant dan bij de andere.
Thecis
7 jaar geleden
Het enige wat ik mis, is dat planten naar het licht groeien zodat ze een optimale hoeveelheid licht kunnen vangen zodat ze kunnen groeien. Verder +