Is een huurder verantwoordelijk voor de tuin?

Moet iemand die een huis met tuin woont, ook de bomen snoeien die te ver over de scheiding groeien?

Toegevoegd na 1 minuut:
Moet zijn: "die in een huis met tuin woont".

Toegevoegd na 19 uur:
Wat ik precies wil weten is: moet de huurder overhangdende takken van bomen (van huurder zijn tuin) verwijderen of is dit de taak van de eigenaar.

Toegevoegd na 21 uur:
Nog even ditl: Ik ben niet de huurder en heb ook geen bomen in mijn tuin, de buurman heeft dit wel en huurt ook het huis met de tuin. Ik vroeg me af wie ik eigenlijk moet aanspreken om die bomen gesnoeid te krijgen. a: de huurder of b: de eigenaar.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
5.5K

Antwoorden (4)

Een huurder is verantwoordelijk voor de tuin. Een rechter heeft een huurder ooit veroordeelt tot het bijhouden van zijn tuin. Mocht hij dit weigeren diende hij maandelijks €250,- te betalen.

Mochten je buren dus problemen hebben met iets dergelijks, zouden ze een dergelijk bezwaar kunnen aantekenen.

"Een huurder van Welwonen in Enkhuizen moet van de kantonrechter zijn verwaarloosde tuin gaan onderhouden. Zo niet dan moet hij wekelijks een dwangsom van maximaal 250 euro betalen."

Volgens een andere bron:

"Staan er bomen in uw tuin? Dan zorgt u zelf voor het onderhoud hiervan. U snoeit de bomen, zodat
ze niet te hoog en te breed worden. Wanneer u verhuist bent u verplicht om bomen te verwijderen
die te groot zijn of overlast veroorzaken."

Toegevoegd na 19 uur:
Na edit:

"staan er bomen in uw tuin? Dan zorgt u zelf voor het onderhoud hiervan."

De plek waar de boom staat bepaald dus wie er moet snoeien. Is dat jou tuin dan moet jij dat doen, is dat de tuin van je buurman dan moet hij het doen!

Toegevoegd na 21 uur:
Edit 2: ook in het laatste geval is de HUURDER verantwoordelijk. Deze dient de tuin te onderhouden tijdens zijn huurperiode.

Toegevoegd na 21 uur:
Ik heb nog een 3e bron toegevoegd waar dit laatste wordt gezegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de meeste gevallen wel, maar het kan van de situatie afhangen. Ik huur een huis met tuin van een particulier. In mijn huurcontract staat nadrukkelijk dat ik geen bomen en stuiken mag rooien en snoeien. Maar mijn huisbaas verzorgt dat zelf allemaal netjes 2 keer per jaar.

Als er niks over in je huurcontract staat, ben je als huurder zelf verantwoordelijk voor de tuin. Begroeiing (en kapotte hekwerken en schuttingen) mogen geen overlast veroorzaken voor buren en gebruikers van de openbare weg / stoep.

Toegevoegd na 18 uur:
Je moet het dus zelf doen, of laten doen. Huur je van een woningstichting, dan zullen zij niets doen. Huur je van een particulier of kleine vereniging, dan kun je het probleem daar voorleggen en hopen dat zij het voor je oplossen.
Moet je het zelf laten doen en zie je op tegen de kosten, kijk dan eens in de buurt of er meer bomen gesnoeid moeten worden. Als de bomensnoeier alleen voor jouw tak moet komen is het duurder dan wanneer je de voorrijkosten kunt delen met een paar buren.

Toegevoegd na 21 uur:
Je dient in dit geval te overleggen met de betreffende buurman. Vraag of hij de boom wil snoeien. Hij zal daarvoor misschien in uw tuin moeten zijn, dus dat kun je dan gelijk overleggen, ook evt. via welke route het snoeiafval wordt afgevoerd als er geen achterom is (door uw huis, of over de schutting gooien en door zijn huis).

Je hebt kans dat hij de boom niet wil snoeien. Geef jouw argumenten, luister naar zijn argumenten. In principe MOET hij de boom snoeien, als deze in jouw tuin 'hangt'. Echter, als het een monumentale boom is die na snoeien uit balans raakt, dan is dat een sterk argument om niet te snoeien. Zeker niet als die situatie al zo was voordat u er kwam wonen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja je bent ook verantwoordelijk voor de tuin.
Lijkt mij ook logisch, je wil er zelf toch ook
netjes bijzitten.
en overhangende takken? dat kan je altijd
even met je buren overleggen.
burgos
12 jaar geleden
Als je de huur van een huis opzegt zal de verhuurder komen kijken voordat je vertrekt en die zal je ook vertellen wat opgeruimd moet worden. Doe je dit niet dan zal de verhuurder de zaak in orde brengen op jouw kosten.