Kun je een walnotenboom flink snoeien zonder dat de boom dood gaat?

Ik wil een flink stuk (zowel rondom als de top eruit) van een walnotenboom snoeien. Kan dat zonder dat de boom dood gaat en wanneer is de beste tijd om dit te doen?

Picture for question
7 jaar geleden
in: Tuin
4.9K

Antwoorden (2)

Een walnoot kun je niet te veel in een keer snoeien ivm met bloeden van de boom. In de zomer kan dit iets minder kwaad omdat dat de sapstroom goed opgang is en hij zijn wonden kan afsluiten. De vuistregel voor het snoeien van bomen is over het algemeen: nooit meer dan 20% in een keer snoeien. Het zal dus beetje bij beetje moeten. Hoe meer je ook snoeit hoe heftiger de reactie zal zijn.

Kijk hier eens naar: http://groenepassies.nl/buiten/wanneer-moet-je-een-walnotenboom-snoeien/

Succes!
Mvg
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Niesje1973
7 jaar geleden
Dank voor je reactie! Weet je toevallig ook hoe lang er dan tussen twee snoeibeurten in moet zitten? In jouw link staat in het najaar snoeien maar ik heb begrepen dat juli/aug een goede tijd is. (mocht je het niet erg vinden dat de noten dan verloren gaan)
Snoeien kan je nu prima doen, alleen los je het probleem van te groot worden hiermee niet op, binnen twee jaar zit er weer 2 m aan.
Je boom op de foto is nog maar een kleintje.