Heeft er wel eens iemand een avocadovrucht aan een zelfgepotte avocadopit gehad?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
1.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoe heb je hem geplant?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet mijn eerste avocadoplant. Deze keer laten kiemen in glas met water. 3 tandenstokers in pit gestoken die op de rand leunen. Vervolgens in pot gezet, kopje boven de grond. Plant is nu 30 cm. Vraag me alleen af
als ik er meerdere bij elkaar zet, of dat nut heeft. En maakt het uit of je een zuidafrikaanse pit bij een spaanse zet.

Het beste antwoord

Een Avocado is een tropische boom. Er zullen zeker de eerste jaren geen vruchten aan groeien.

Bovendien heeft hij een vreemd systeem van bestuiven, waardoor zelfbestuiving vrij lastig wordt. Om avocadovruchten te krijgen, zul je dus tenminste 2 bomen moeten hebben.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus nee, je krijgt geen avocado's aan je zelfgekweekte avocadoboompjes, tenzij je een enorme orangerie hebt waarin je meerdere avocadobomen tot volwassenheid kunt kweken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

het langst dat ik een zelfgekweekte avocado in leven heb gehouden is 4 of 5 jaar.
ik had toen best een flinke plant, maar nooit enige bloei of zaadvorming gezien.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb er een keer eentje 10 jaar gehad. Was ik hartstikke trots op. Stammetje 3cm dik, 150cm hoog. Als ik op vakantie ging zei ik tegen de plantenbewateraar: Als mijn vliegtuig neerstort, zou jij dan verder voor "hem"willen zorgen? Maar die verloor op een gegeven moment voor de zoveelste keer zijn bladeren, waarna ze er niet meer aankwamen. Helaas
Rieneke1
13 jaar geleden
ik vond het maar een saaie plant eerlijk gezegd.
vond het niet erg dat hij doodging :)
wel een prestatie, 10 jaar!
nee dat is niet mogelijk, het zullen in je huiskamer nooit volwassen bomen worden, het is trouwens een lastige plant in huis, heel vaak komt er spint in.
Dat de advocado het hier niet naar zijn zin heeft, zal ook te maken hebben met de daglichtlengte in ons land, die in de winter erg kort is, in de tropen vrijwel altijd even lang.

Toegevoegd na 48 seconden:
advocado- avocado
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee ik heb nooit een vrucht gehad, ik was al blij dat ik er een soort van boompje van heb kunnen kweken. De manier van pit trekken boven een potje met water was al heel bijzonder om te doen. Mijn boompje is ong 80 cm geworden en heeft het 2 jaar overleefd. Ik heb geen idee of er hier in nederland vruchten aan kunnen komen.