Hoe kun je bestrijdingsmiddelen verwijderen van planten die je koopt bij een tuincentrum?

Ik las net een aardig schokkend artikel waarin stond dat bijna alle planten die je koopt bij een tuincentrum resten bevatten van stoffen die heel slecht zijn van bijv bijen (zie link).

Er is vast geen manier waarop een consument zelf kan testen of een plant dit heeft of niet, maar is er wel een manier om het te verwijderen?

https://vroegevogels.vara.nl/nieuws/planten-in-tuincentra-bevatten-veel-gif

Toegevoegd na 4 uur:
Blijkbaar is mijn vraag niet duidelijk genoeg. Uit de informatie die ik las begrijp ik dat die planten die je koopt bijensterfte in je eigen tuin kunnen veroorzaken. Het leed wordt dus niet alleen tijdens de kweek veroorzaakt maar als je als onschuldige tuinier denkt een leuke tuin te hebben met mooie bloemen ben je feitelijk bezig bijen te vergiftigen. DAT zou ik dus graag voorkomen.

En omdat ik geen idee heb hoe ik zelf zeker weet dat planten schoon zijn vraag ik me af of er iets is dat ik kan doen om planten schoon mee te maken.

6 jaar geleden
in: Tuin
5.4K
Ritsuka
6 jaar geleden
Ga je de plant eten dan?
Inekez1
6 jaar geleden
Verwijderen kan voor een groot deel door de plant flink af te sproeien, maar heeft eigenlijk geen zin. Het leed is al geschied. Het grootste probleem van het gebruik van pesticiden ontstaat op het moment dat het gespoten wordt en de dag/dagen erna. Er is geen enkele bij mee geholpen als jij je planten gaat wassen na aankoop. Wil je echt iets doen voor de natuur, koop dat biologisch / gifvrij geteelde planten bij een biologische kweker. Zo lang de bespoten plantjes van de tuincentra verkocht worden, worden ze ook geteeld en bespoten.
Rieneke1
6 jaar geleden
Nee, dit spul zit niet OP de plant, maar IN de plant. Het is vreselijk :( Vaak wordt het zaad al behandeld en is dat voldoende. Handig voor Monsanto.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je kan ook biologische planten kopen, zoals bij kwekerij bastin. Ik heb mijn planten daar vandaan laten bezorgen, en heb een prachtige tuin vol met planten en bijen.
Ritsuka
6 jaar geleden
biologisch gebruikt ook bestrijdingsmiddelen: https://voedzo.nl/biologisch-2/oh-biologisch-en-nog-steeds-bestrijdingsmiddelen/

Antwoorden (1)

De enige manier om te voorkomen dat de plantjes in jouw tuin pesticiden bevatten die slecht zijn voor bijen en andere insecten, is dat je plantjes zult moeten kopen die niet (nooit!) zijn bespoten met agressieve middelen. Boycot de tuincentra en zoek een biologische kweker.

Ook biologische planten kunnen bespoten zijn, maar het natuurlijke middel dat daarbij is gebruikt is dan niet schadelijk voor insecten, bodemdieren en grondwater.
Inekez1