Op mijn helleborus zitten bruine vlekken, vandezomer ook al, wat kan hiervan de oorzaak zijn en is er wat tegen te doen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin
1.2K

Antwoorden (2)

Het zou zomaar een ziekte kunnen zijn, bijvoorbeeld de Bladvlekkenziekte.
Het is belangrijk dat je dan snel actie ondermeent omdat het zich snel kan verspreiden.
Knip de bladeren en eventueel bloemstengels af en gooi ze weg (niet op de grond laten liggen).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heel vaak staan Helleborus op een verkeerde grond of standplaats.
Meestal volgt er na enkele jaren een ziekte in de planten.
Vaak schimmelziekten of een virus.
Wat jaren geleden waren vrijwel alle Helleborussen ziek door een virus.
Ook die kregen bruine bladeren met vlekken en strepen en de groei ging er uit.
De nieuwe soorten zijn als het goed is virusvrij, tenminste als ze recent gekocht zijn.
Zieke planten rooien en verwijderen, je kunt er niets tegen doen.