Klopt het dat je niet wordt gestoken door een brandnetel als je je adem inhoud?

Dat hoorde ik een keer van iemand. Maar is dat waar? ;)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
17.6K

Antwoorden (6)

Nee dat klopt niet of je nu je adem inhoud of niet en je pakt een brandnetel beet dan prikt dat.
11 jaar geleden
Het klopt niet helemaal. Je wordt wel geprikt door de haartjes van de brandnetels wanneer je er doorheen loopt, maar zolang je dan je adem inhoudt krijg je daar geen brandend gevoel van.

Toegevoegd na 16 uur:
Toelichting voor wie het niet begrijpt: zolang je je adem inhoudt voel je het niet branden. Hoe lang kan een mens de adem inhouden? Zodra je ademhaalt voel je het natuurlijk wél!
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
oke.. plus van mij, wist ik helemaal niet ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
maar ik kan mijn adem toch niet zo lang inhouden tot de prik over is. bij mij duurt het soms wel een paar dagen voor ik hem niet meer voel.
Echt onzin, misschien voel je het niet direct, maar je wordt echt wel geprikt en zodra je ademhaalt voel je het wel degelijk. Als je niet daarna niet of nooit meer ademt, voel je het natuurlijk niet :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha dé oplossing tegen brandnetels :-D
Dat is niet waar. Een brandnetel heeft haartjes die prikken, als jij op een 'random' manier een brandnetel aanraakt en in aanraking komt met de puntjes van de haartjes, krijg je jeuk en bultjes.

Je kunt wel 'brandnetelfluisteraar' worden door de brandnetel van onder naar boven aan te raken, dus 'met de haartjes mee strijken' en zorgen dat je de haartjes niet aan de bovenkant raakt. Dan word je niet geprikt.

Als je nu toch brandneteljeuk hebt, kun je er met een gekneusd blad van de weegbree of hondsdraf overheen gaan, en weg is je jeuk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dit klopt allebei
wil wel twee plussen geven, maar dat kan niet.
Antoni
11 jaar geleden
Dat zou ik niemand aanraden, brandnetelfluisteraar worden...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik gooide er vroeger hoge ogen mee!
ja hoor dat klopt, maar ook als de R in de maand is, steekt er geen een brandnetel en als je rood haar hebt en twee linker sokken aan hebt enz.

Nee natuurlijk scheelt dat niets, wel of geen adem inhouden heeft geen enkele invloed, dus een fabeltje!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee hoor, dat klopt niet, ook al staat het op de site van Kassa, of op welke andere site dan ook.

De brandharen van een brandnetel injecteren bij een zeer lichte aanraking een complexe cocktail van stoffen in je huid, waaronder acetylcholine, histamine, serotonine, oxaalzuur en mierenzuur. Welke van deze stoffen verantwoordelijk is voor de aanhoudende jeuk en pijn is nog altijd niet duidelijk.

Of je je adem inhoudt of niet heeft geen enkele objectieve invloed op je pijngevoel. Sommige mensen beweren dat ze minder pijn ervaren, maar dat komt waarschijnlijk omdat ze afgeleid zijn doordat ze zich concentreren in het inhouden van hun adem, en niet denken aan de pijn.

En tevens: hoe lang kan je je adem inhouden...?
2 minuten misschien...? Na die tijd moet je toch weer ademen, gaat de zuurstofspanning in je bloed weer terug naar de normale waarde, en dan zou de pijn toch komen.
Overigens, veel of weinig zuurstof in je bloed heeft ook geen invloed op de pijnervaring. Misschien zou een heel klein beetje verschil kunnen maken als je je adem echt heel erg lang inhoudt totdat je duizelig wordt, en dan ben je ook een klein beetje verdoofd, maar dat gaat heel snel over... en ja hoor... daar komt de jeuk terug!

Ik heb het als kind meerdere malen geprobeerd (zo stoer was ik) en kreeg elke keer dezelfde pijn.

This myth is busted!!