Hoe gevaarlijk is het als een elektrisch apparaat in bad valt?

Je ziet het wel eens in films: iemand zit in bad, de snoodaard gooit een broodrooster in het water en de badderaar wordt geëlektrocuteerd. Gaat het in het echt ook zo? Of springt gewoon de aardlekschakelaar uit en is er niks aan de hand?

Tweede, gerelateerde vraag: vandaag heb ik de heg gesnoeid met een elektrisch snoeiapparaat. Daarbij hing ik half over de vijver. Als ik met snoeiapparaat en al in de vijver was gedonderd, was ik dan geëlektrocuteerd? Of wordt de elektriciteit weggeleid door het water? Is het daarbij van belang hoe groot de vijver is?

Weet jij het antwoord?

/2500

In het meest gunstigste geval heb je geen gel meer nodig... Maar in 99% van de overige gevallen overleef je de electrocutie niet... Ik heb het zelf ooit eens mogen ervaren hoe het is om op een natte vloer onder stroom te staan. En hier klapte ook de aarlek eruit. Ondanks dat duurde het 5 minuten voordat ik stroomvrij was. Dus in bad overleef je dit niet...

Het is helaas niet alleen in films, dat je zoiets ziet: (ik heb even namen weggehaald) *Vrouw sterft in bad door elektrocutie Zaterdagochtend is het levenloze lichaam aangetroffen in haar bad. Haar echtgenoot en dochter vonden het verdacht dat zij geen gehoor meer kregen in de badkamer en besloten de toegang te forceren. Daar troffen ze in het bad het levenloze lichaam van hun echtgenote en moeder aan. Gerechtsdeskundigen kwamen tot het besluit dat de dame geëlektrocuteerd was. De elektrische leidingen in de badkamer bleken in slechte staat en hadden metalen delen, waaronder de kraan van het bad, onder stroom gezet.* Toegevoegd na 5 minuten: Tweede vraag, laat zich raden. Niet het risico lopen, maar pak een oudewetse heggeschaar voor dat stuk. Dan wordt je alleen nat als je valt.

Bronnen:
Krantenartikel

De kans is maar heel klein dat het gebeurt. Alleen met "zuiver water" (zonder mineralen etc kan even niet op de naam komen) wat biologen scheikundigen gebruiken voor proven.

De mythbusters hebben dit eens onderzocht. Hun conclusie was dat het niet mogelijk was. Er werd kortsluiting veroorzaakt waardoor de stroom uitviel. De schok is te klein en te kort om dodelijk te zijn

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100