Wie kan mij vertellen welke plant dit is?

hij is nu ongeveer 1,5 mt hoog en heeft iets weg van een vetplant.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

Het is de tweejarige kruisbladwolfsmelk.
Na deze bloei gaat de plant dood.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oh ja, pas op met het witte sap dat er uit komt!!
Is behoorlijk giftig en geeft soms een hevige huidirritatie, vooral in je gezicht!!

Toegevoegd na 22 minuten:
Voor de echte liefhebbers ,op verzoek ,het is de Euphorbia lathyrus, raar die tweede naam, waar die op slaat ontgaat me geheel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Zet er ook nog maar even bij dat de Latijnse naam Euphorbia lathyris is, dan hoeft niemand anders dat als "nieuw antwoord" te proberen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea, staat er bij. :-)
Amadea
11 jaar geleden
Euphorbia lathyrus komt vaak spontaan als ongenode gast te voorschijn. Waarschijnlijk meegevoerd door compost of tuingrond verspreidt de plant zich tot ver boven de grote rivieren. Wanneer de plant niet bewust gezaaid is, komt er meestal maar één exemplaar in de tuin voor.
In het eerste jaar wordt de bruingroene stengel gevormd, waaraan kruisgewijs de lancetvormige, diepgroene bladeren komen. In het tweede jaar komen er onopvallende gele bloemen, waaruit na bevruchting een kogelvormig groengeel vruchthuis ontstaat. De vruchten zijn giftig.
De plant wordt 50 - 100 cm hoog. Wanneer de vruchten in augustus rijp zijn, schieten ze spontaan uit het vruchtomhulsel. Dit gaat gepaard met een duidelijk hoorbare knal. Het wegschieten van de rijpe vrucht gebeurt in de namiddag, en is een gevolg van verandering in temperatuur. Het gevolg daarvan is dat een volgend jaar de plant op de meest onverwachte plaatsen in je tuin weer te voorschijn komt.
http://www.neerlandstuin.nl/planten/wolfsmelk.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
lathyrus is de siererwt, maar ik kan ook geen kenmerken daarvan vinden.
Misschien ver gezocht, maar misschien, de drie uitstekende bladeren, dat die op de bloemvorm van de siererwt lijken ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou ik zie het ook niet.