hoe haal ik onkruid efficient weg?

ik heb een volkstuin en ik begin last te hebben van onkruid maar
hoe krijg je all dat grasachtig/riet onkruid weg want handmatig die wortels and groene stengels euithalen is rotwerk dat uren duurt.
is er niet iets waardoor dat onkruid veel makkelijker eruit gehaald kan worden i.p.v. met een riek of schep.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Tuin
4.5K
Ivana
6 jaar geleden
"In het zweet des aanschijns zult gij uw brood verdienen." Ofwel, dat hoort erbij, Zonder gezwoeg geen peentjes, bieten of bloemkool.:)
Reddie
6 jaar geleden
Dan weet je meteen wat een tuinder doet terwijl het gewas staat te groeien.
Schoffelen, schrapen, wieden. Elke dag.
Z512099
6 jaar geleden
Als je maar geen vergif gaat gebruiken...
Rieneke1
6 jaar geleden
Precies wat Z512099 zegt: geen gif svp!
Ivana
6 jaar geleden
Ik geloof dat je op een volkstuinencomplex helemaal niet met gif mag werken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Stephan, probeer het eens met een dak brander. Even de vlam erop en de plant sterft af. Bijkomend voordeel, ook het zaad verbrandt. Voor een paar tientjes te koop op internet, en het is milieuvriendelijk!

Het beste antwoord

Onkruid verwijderen

Schoonmaakazijn is een geweldige onkruidverdelger. De zuurtegraad van dit product zorgt er voor dat het onkruid dood gaat op het moment dat het wordt besproeid met de azijn. Azijn dat eventueel in het grondwater komt is daarentegen niet schadelijk, omdat het al snel verdund wordt en dus geen verdere schade aan kan richten. Het onkruid in uw tuin kan dit dan echter al niet meer navertellen.

Wanneer u van plan bent om het onkruid in uw tuin te verdelgen met behulp van schoonmaakazijn is het belangrijk dat u het aanwezige onkruid de volle laag geeft. Dat betekent: niet verdunnen met water, en er goed voor zorgen dat het onkruid voldoende besproeid wordt. Voor dit werkje is een plantenspuit of een gieter uitermate geschikt. Hiermee kunt u namelijk goed mikken en voorkomt u dat uw bloemen en planten ook geraakt worden. Sommige mensen voegen overigens bij de azijn nog wat zout toe, maar dit is niet noodzakelijk.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
dankjewel ik wist niet of ik gewoon pure azijn kon gebruiken maar dat ga ik nu dus doen
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ook op tegels goed te gebruiken:
5. Onkruidverdelger – Wij wonen in een anti-kraakhuis dus om de zoveel tijd wordt er gecheckt of onze tuin er wel netjes bij ligt. Dat is meestal niet het geval. (Ik zorg gewoon voor veel biodiversiteit in de voortuin, dat is alleen maar leuk voor alle insecten, toch?) Om alles dan snel netjes te krijgen doe ik liters azijn in een gieter en giet ik dat over de tegels. Na een paar dagen is al het onkruid dood en kan ik het heel makkelijk weghalen. Het zorgt er ook voor dat dat groene spul van tegels gaat als je de azijn met een bezem goed over de tegels borstelt. Het werkt vooral goed als de zon hard schijnt en het niet vlak erna regent, zodat het goed kan inwerken. https://ikbenirisniet.nl/2015/03/04/5-x-handige-toepassingen-voor-azijn/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
nee maar kan je het ook volop gooien bij het onkruid op een moestuin?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verstandiger is om het te verdunnen, zeker in je moestuin. Probeer maar uit, eerst op een stukje waar alleen onkruid staat, dan zie je het effect. Kijk ook hoe het effect is met puur (schoonmaakazijn en ergens anders met verdunde azijn met water. Zou zo jammer zijn van de plantjes in je moestuin. Succes @Shephan!

Andere antwoorden (2)

Wieden is hier de beste oplossing,zeker op langere termijn:

Hoe moet je wieden?

Kies vooreerst een makkelijk houding uit. Zit je graag op jouw knieën, dan kunnen knielappen of een kniekussen pijnlijke knieën vermijden.

Staat het onkruid waar er weinig andere planten staan, dan kan je bij wijze van voorbereiding met de riek al rechtstaand eens tussen het onkruid heen steken en een wiebelende beweging maken. Zo maak je de wortels van het onkruid alvast wat los en kan je ze tijdens het wieden makkelijker verwijderen.

Verder doe je er ook goed aan niet te wieden als er regenweer op komst is. Het onkruid dat nog niet 100% verwijderd zou zijn tijdens het wieden krijgt tijdens regen weer alle kansen om er door te komen. Bij droog weer is die kans kleiner.

Gebruik een krabber of een tuinhak om het werk wat te verlichten. Een krabber laat je toe om de aarde rondom de wortel van het onkruid wat los te werken om zo de wortel in zijn geheel te kunnen verwijderen.

Het onkruid in zijn geheel (mét wortel) verwijderen is cruciaal, vooral voor wortelonkruid. Zoals eerder vermeld kunnen niet-verwijderde wortels terug uitschieten en kan je terug van vooraf aan beginnen.

Eenmaal je het grondige werk verricht hebt doe je er goed aan om de zoveel tijd nog eens langs het vrijgemaakte stukje grond te gaan. Verwijder nieuwe zaailingen onmiddellijk door ze met een korte draaibeweging met wortel uit te trekken. Deze zaailingen komen meestal eenvoudig los aangezien ze nog geen kans gekregen hebben diepe wortels te schieten.

Gouden tip voor tijdens het wieden

Probeer wieden te aanzien als iets waar je later veel tijd mee zal winnen. Wieden is trouwens een ideale bezigheid om jouw gedachten eens op iets anders te zetten en kan bijzonder ontspannend werken. Met wat geluk kan je zoon of dochterlief van hetzelfde overtuigen tijdens de examens !
fremar
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
de grond is puur klei in kom er met de spade niet in!
mijn riek is 2 keer afgebroken dus dat werkt ook niet dus ik zoek voor een ander manier zonder dat rotwerk met spade of riek zoals de grond afdekken met een mulch laag
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Op kleigrond heb je de spitriek (met de brede tanden) nodig. Het is een "kruising" tussen een schep en een riek. Ik gebruik deze zelf ook. De mestvork heeft dunne tanden. Wanneer de kleigrond erg droog is, maak deze dan eerst nat, dat spit gemakkelijker. Hier een link naar de afbeelding op bol.com, zodat je kunt zien wat ik bedoel: https://www.bol.com/nl/p/riek-kort-model-91-cm/9200000052974012/
Het makkelijkste is om het onkruid af te dekken met stukken karton, worteldoek, stukken hout of eventueel met stoeptegels. Doordat het onkruid geen licht meer krijgt zal het vanzelf afsterven. Ondertussen kan er nog wel regenwater in de grond, maar door het afdekmateriaal verdampt er minder vocht uit de grond. Je eigen planten hebben daar dus baat bij.

Enig nadeel: het ziet er niet echt uit. Ik ken iemand die alle stukken tussen planten en struiken afdekt met karton en daar overheen dan weer een laagje zand strooit. Eventuele onkruidjes die via zaadjes door de wind worden aangevoerd, zijn dan makkelijk te verwijderen omdat ze maar 1 cm diep kunnen wortelen.

Nadeel van karton: het vergaat en je hebt dus elk jaar nieuwe nodig. Planken of houten platen multiplex vergaan op den duur ook, maar daar kun je wel een aantal jaren mee vooruit.
Inekez1
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Grote stukken vuilniszakken op de aarde en oude autobanden om het op zijn plaats te houden, werkt goed. Zie je ook op volkstuintjes en in het buitenland bij particulieren met een moestuin.