Welke luizen zijn dit en zijn ze schadelijk?

Ze zitten op mijn aardbeienplant.

Picture for question
6 jaar geleden
in: Tuin
2.8K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
doe er ff een foto bij kijkt makkelijker
JulianJDel
6 jaar geleden
Uploaden lukt niet, ik probeer het nog eens
Rieneke1
6 jaar geleden
Luizen zijn altijd schadelijk, want ze zuigen plantensap.

Antwoorden (1)

Dat zijn Aardbeiknotshaarluizen. Een kleine bleekgroene luizensoort die uitsluitend op aardbei voorkomt. De knotsvormige haren op de rug van deze soort zijn met een loep goed te zien. Daarnaast vallen de donkere ogen op. Er zijn meerdere generaties per jaar.

Hij overwintert in gevleugelde en ongevleugelde vorm op de aardbei. In koude winters raken de luizen sterk gedecimeerd. Op aangetaste planten kan honingdauw zitten, maar verder zijn er geen zichtbare symptomen.

In het voorjaar nestelt de aardbeiknotshaarluis zich met name op de nog niet geheel ontwikkelde blaadjes en dan vooral rond de bladnerven, bladstelen en uitgelopen toppen.
Amadea