waardoor zijn er plekken op de stoep?

Ik dacht altijd dat dat kauwgom plekken zijn, maar nu zag dat ze precies onder een boom zijn. Ik heb er eens met de camera op ingezoomd, en zag dat er korstmos op groeit. Daarna zag ik het ook bij een andere boom, maar dat was een ander soort boom, een eik. En op andere plekken heb je weer van die vlekken waar geen bomen staan. En je hebt ook stukken stoep zonder plekken.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Tuin
1.5K
Ivana
7 jaar geleden
Bedoel je die licht-grijs-groene plekken?
Dat is een soort mos of schimmel.

Het beste antwoord

Dat je het vaak onder bomen of lantaarnpalen etc treft kan komen doordat sommige schimmels en algen zich voeden met de ammoniak ed. van vogelpoep.

De schimmel, die de grove vorm van het korstmos bepaalt, omgeeft de algen. De algen verzorgen de fotosynthese, en produceren daarbij, in plaats van de suiker die normaal gesproken wordt geproduceerd, speciale suikeralcoholen die door de schimmel kunnen worden gebruikt.

Sommige korstmossoorten houden van spreeuwen. De poep van de vogels zorgt ervoor dat een paar ammoniakminnende kostmossen het enorm naar hun zin hebben op daken die spreeuwen als rustplek of zangpost gebruiken.

http://vroegevogels.vara.nl/nieuws/korstmos-houdt-van-poep
https://nl.wikipedia.org/wiki/Korstmos#Milieu
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank je wel! Heel interessant en ook nog wel wat ingewikkeld, want ik weet eigenlijk verder niks van algen, alleen dat ze er zijn. Maar ik ga me er ook niet verder in verdiepen. Mijn nieuwsgierigheid is nu bevredigd.