Kun je van een kastanjeboom een bonsai maken?

Ik heb een kastanjeboom in huis geplant die inmiddels al 15 cm is geworden. Ik ben van plan om hem klein te houden, maar ik vroeg mij af of dit wel mogelijk is. Is het voldoende om hem in een kleine pot te houden?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Tuin
2.7K
jc54
7 jaar geleden
Lijkt mij niet. Als je alleen al kijkt hoe groot de bladeren van een kastanjeboom zijn.......

Antwoorden (1)

Ja, je kunt van een kastanje een bonsai maken. Met de nadruk op maken. Alleen de wortelgroei beperken is niet voldoende, je zult regelmatig moeten snoeien. Ook watergeven, bemesting en standplaats zijn van belang. Een kastanje is geen kamerplant. Een bonsai-kastanje is nog steeds een kastanje en die staat het liefst buiten.
Inekez1
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hoe oud denk jij te worden Ineke? dit red je niet in een paar jaar. Denk dat jouw antwoord theoretisch is misschien? Praktisch gezien lijkt het me onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik ga het gewoon proberen. In het voorjaar zet ik hem buiten neer. Bedankt voor de hulp!
Inekez1
7 jaar geleden
@Jodokus. Hoezo?? Binnen 5 jaar heb je al een mini-boom. Bij een bonsai is het wel zo dat als je ophoudt met jaarlijks snoeien, dat het dan al snel geen bonsai meer is. Jaarlijks blijven snoeien, dus. En om tot een hele mooie mini-boom te komen met dikke stam, dat duurt een paar decennia. Maar een kastanje is een snelle groeier. Met goede jaarlijkse snoei heb je in 5 jaar een bonsai-kastanje in boomvorm. Nog 5 jaar verder is het boompje iets meer vertakt en heeft het een dikkere stam. Een echt mooie 'oude' kastanje-bonsai heb je wel binnen 20 jaar.
Ik hoef zelf geen bonsai-bomen, maar verwacht toch echt die 20 jaar nog wel te gaan halen!