Ik ga binnenkort onze tuin ophogen. Er komt zo'n 20 m3 grond op. Nou was mijn vraag of ik voorzorgs maatregelen kan nemen tegen het verzakken?

De grondsoort is veengrond

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Tuin
3.6K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De hele tuin op palen zetten, maar dat is geen optie.
Onder paden wordt wel een heel dik piepschuim gelegd.
Terrassen echt op palen en een betonplaat, maar dat is een duren grap.
burgos
7 jaar geleden
Dat kan niet in de tuin de wortels kunnen geen kant uit, en alles gaat dood.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er zijn ook tuinen op kantoorpanden, dus het kan best, zelfs niet al te grote bomen kunnen in grote betonnen bakken groeien.
Maar dat is niet te betalen.
burgos
7 jaar geleden
Juist, om dat het niet te betalen is,
gaat het niet.

Antwoorden (2)

Was het maar waar dat er wat aan te doen was.
Wij wonen 30 jaar op veengrond,en hebben al
duizenden euro,s uit gegeven,aan nieuwe zwarte grond.
Het blijft maar zakken,en hoe meer je er op stort hoe erger
en eigenlijk wordt, het steeds zwaarden, regen er op. en na een paar
jaar is het weer het zelfde liedje.
Maar ja, je kan het ook niet laten gaan, dan is het na jaren geen gezicht meer.
Dan kijk je tegen de wortels van de bomen aan ha ha.

Toegevoegd na 4 minuten:
Eigenlijk moet je het elk jaar wat bij vullen, vooral in de borders,
Dan blijft het altijd netjes.
Succes.

Toegevoegd na 4 minuten:
Eigenlijk moet je het elk jaar wat bij vullen, vooral in de borders,
Dan blijft het altijd netjes.
Succes.
burgos
7 jaar geleden
Van belang is wel dat er aangevuld wordt met veengrond. Als er zwaardere grond aangevuld wordt drukt dit het veen naar beneden. Zanderige grond aanvullen werkt ook niet goed omdat het zand door het veen naar beneden zakt.

Maar veen blijft helaas altijd inklinken en daardoor zakken. Soms komt het zakken van een tuin ook door het ontbreken van een goede beschoeiing langs een slootkant.

Onder bestrating zou piepschuim blokken of yalibi s verzakking kunnen voorkomen of vertragen.