Mag er paardenmest uitgereden worden op het land?

Achter bij de buren op het land wordt sinds een jaar paardenmest uitgereden. Het land is heel erg achteruit gegaan. Het is een zeer lelijk gezicht en wanneer de wind onze richting uit staat, kan het vreselijk stinken. Het wordt uitgereden, dicht bij een sloot. Graag zou ik willen weten of dit toegestaan is of dat er wettelijke eisen hiervoor staan

Vriendelijke groet

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Tuin
6.4K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
tussen 1 september en 1 februari mag er in geen geval mest worden uitgereden

Antwoorden (1)

Vanaf 1 februari 2016 mocht er weer vaste mest en vanaf 16 februari weer drijfmest worden uitgereden, maar alleen als de omstandigheden (niet bij vorst en sneeuw) en de wet het toelaten.
Voor het uitrijden van alle dierlijke mestsoorten zijn regels, dus ook voor paardenmest.
Er zijn verschillende uitrijdperioden voor dierlijke mest. Deze zijn afhankelijk van het type mest, de grondsoort en of er sprake is van grasland of bouwland.
http://www.rvo.nl/onderwerpen/agrarisch-ondernemen/mest-en-grond/mest/tabellen-en-publicaties/tabellen-en-normen

Om larfjes en eitjes in de paardenmest te doden moet de mest voldoende lang op een mestbult hebben gelegen. Met name tijdens de zomer gaat de mestbult dan broeien en kan de temperatuur flink oplopen tot soms wel 60 graden (bij vijftig graden is alles binnen een uur dood). Deze temperatuur is voldoende om alle wormstadia af te doden. In de winter gaat de compostering veel langzamer!
Men mag de mest uitrijden, op plaatsen, tijden en bodemsoorten dat de wet het toelaat, maar dan moet de paardenmest wel voldoende verteerd of gecomposteerd zijn. Als mest een zomer op de mestvaalt heeft gelegen geeft dit voldoende garantie dat eitjes en larfjes zijn afgedood. Halverwege de zomer moet de mesthoop een keer worden omgezet, de buitenkant komt binnen en vice versa.

Toegevoegd na 11 minuten:
Als u het uitrijden van de mest niet vertrouwt is het goed dat u eerst een notitie maakt van de datums van uitrijden, en o.a. de locatie en de soort land waar dit wordt uitgereden. Wordt de mest niet binnen 2 uur (de wet is nog strenger) ondergereden dan kan het beste contact worden opgenomen met:
a. de persoon zelf (als men verwacht daarover goed te kunnen overleggen) of
b. de milieupolitie of
c. de Algemene Inspectie Dienst (AID) van uw regio
Wanneer er een gerede basis is voor het vermoeden dat er te veel mest is uitgereden, dan kunnen bodemmonsters worden genomen (mits op tijd gemeld).