Welke vaste planten kunnen goed tegen de zon en hitte?

Onze voortuin ligt op het zuiden en daar staat dus de hele dag de zon te branden. Alle planten die we er neer gezet hebben, overleven het niet.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
32.2K

Antwoorden (7)

De yucca (wintervast) is een echte en decoratieve zonliefhebber!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Diverse vruchtdragende struiken: braam, framboos, druif.

Afrikaantjes, maar die zijn eenjarig.

Helianten, rhododendrons, liguster, buxus, klimop.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat vind je van een vijgenboom of een olijfboom? Kunnen veel zonlicht hebben en staan decoratief. Sommigen kunnen ook best tegen vorst.
Of anders een mooie druif of een citrusboom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je toevallig op vakantie gaat zou je eens kunnen rondkijken in zuid-Frankrijk, Spanje, Italië of Griekenland...
wat ze daar in de voortuintjes hebben staan zou het bij ook wel eens goed kunnen doen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
planten die het bij mij goed doen op het zuiden zijn prikneus, daglelie, cistus.
de klimmer campsis geeft ook geen krimp.
Rieneke1
14 jaar geleden
Voor droge grond in de zon: alle soorten sedum, van laag tot hoog, Lavendel, Thijm, alle huislook soorten, Zonneroosjes, Yucca, wolfsmelk, vooral de lage soorten, de meeste siergrassen, herfstanemonen, alle ziverbladige planten en nog veel meer(honderden).
Als alles in je tuin dood gaat, dan heb je ook waarschijnlijk een probleem met je grond.
Maak voor iedere plant een flink plantgat en vul dat met potgrond, zet hier de plant in en geef in het begin flink water.
Gebruik per plant een emmer potgrond!!!!!!!!
Het grote probleem met de tuinplanten planten is tegenwoordig de manier van kweken.
Vroeger werd alles buiten gekweekt in de normale grond, tegenwoordig bijna alles binnen in de potgrond.
Planten van binnen moeten zich eerst aanpassen aan zon en wind, is het dan ook nog droog dan krimpt het kluitje en de plant verdroogt.
Het kluitje heeft dan geen contact meer met de tuingrond.
Plant je nu deze planten in potgrond, dan heeft het kluitje wel contact met de grond.
Wil je ook wat grotere planten in je tuin zetten,( struiken) vervang dan meer grond, een halve tot een hele kruiwagen per plant, dan zal je zien dat vrijwel alles in je tuin kan groeien.
Daarna, alle kale grond tussen de planten afdekken met een flinke laag gemalen boomschors, om verdroging tegen te gaan(ook onkruid)
Als je het zo aanpakt dan heb je binnen enkele maanden een mooie tuin en hij blijft ook mooi!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vetplanten en Cactussen