Wanneer de Bonsai Zelkova snoeien?

Ik heb een binnen bonsai Zelkova, die het overigens in de zomer buiten ook leuk doet. Deze bonsai heb ik gekocht afgelopen juni 2012. Toen was deze al vol in de groei en werd het een prachtige bonsai.

Maar nu, bij het gebrek aan licht, is deze uitgevallen. Ik neem aan dat dit hoort? Maar nog geen week na het uitvallen van de bladeren zie ik nieuwe bladeren opkomen bloeien. Ik denk vanwege het feit dat het de afgelopen drie dagen iets helderder is geweest.

Enfin, nu op naar mijn vraag. Zoals ik al zei is de bonsai volledig uitgevallen en bloeit die nu weer aardig op. Maar ik ben bang dat ik nu een lelijke boom krijg met alleen bladeren aan het uiteinde van de takken. Wanneer moet ik nu mijn bonsai snoeien? Moet ik hem gewoon eenmalig kort snoeien of is het verstandig om te wachten tot de lente?

In de bijlage staan twee foto's, één in de bloeifase en de ander zoals die nu is.

Bedankt voor uw tijd,
Mitchel.

Toegevoegd na 30 minuten:
De foto's kunnen niet worden geüpload om een of andere reden. Excuses!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
3.4K

Antwoorden (1)

Een bonsai is een kunstmatig klein gehouden boom of struik.
Veel van deze soorten zijn bladverliezend, ook als je ze binnen zet.
Deze soort bonsai kan je in de zomer en winter goed snoeien.
En dat snoeien doe je zeer regelmatig.
Ook is de temperatuur binnen zeer belangrijk, ze moeten in rust blijven.
Zo te lezen weet je veel te weinig af van het kweken, snoeien, verplanten en overwinteren van deze soort.
Per jaar mag een bonsai maar erg weinig groot worden, moet in model blijven enz. enz.
Ga je eens verdiepen in het kweken van bonsai, voordat alles fout gaat.
Dat is hier niet zo maar allemaal uit te leggen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Op de foto de bonsai die jij hebt, maar wel heel oud!
Dit is na veel jaren een eindresultaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vermoed dat de overwinteringstemperatuur te hoog is en de bonsai te vroeg gaat uit lopen.
Waarom loopt hij nu al uit?
En waarom staat hij nu niet lichter?
Vergeet niet, dat hij pas na begin mei naar buiten kan, dus zal je nu telkens moeten gaan snoeien.
Maar het gaat duidelijk niet goed zo.
In mijn antwoord zeg ik toch echt wel, dat je zomers en in de winter kan snoeien.