Is compost van die blokken waar je water bij doet wel voedzaam voor planten?

Ik koop ze bij die grote supermarkt en het valt me op met die hitte dat het heel snel stoffig wordt en de grond dichtslaat. Eerder leken planten het er niet goed op te doen.

Moet je dit mixen met echte aarde? Welke fertilizer doe je er bij?

Het is soort kokosvezel

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Tuin
1.2K
Rieneke1
7 jaar geleden
Bedoel je niet die turfblokken? Heb je het echt over compost?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik bedoel die gecomprimeerde kokos blokken die ze verkopen bij die winkelketen die begint met een A en blauwe letters heeft. Het vreet water tegen het leven en het wordt sortemet hard als het droog is. Ik weet niet wat ik fout doe...
Rieneke1
7 jaar geleden
Ah, dat dacht ik al, die blokken hebben niets met compost te maken. Er moet idd heel veel water bij. Op zich wel handig, want je hoeft je niet rot te sjouwen met zakken aarde, maar echt super is het niet qua voedingswaarde voor de planten. Ik zou het mengen met potaarde, al dan niet bemest, en zo nodig nog natuurlijke voeding (ecostyle bijv.) toevoegen.

Antwoorden (1)

Compost is zeker voedzaam voor de planten, maar die compost bevat een zeer hoge concentratie aan voedsel. Dat moet je verdunnen met gewone grond/klei, waar overigens al heel erg veel noodzakelijke stoffen in zitten, en niet met tuingrond waar ook al weer een hoge concentratie voedingsstoffen in zit.
Als je een gewone tuin hebt is het zelfs helemaal niet nodig om mest of compost toe te voegen. Dat is HOOGSTENS nodig in je groentetuin waar je door het oogsten van de planten telkens voedingsstoffen weghaalt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Waarschijnlijk ben je wel eens in een bos of park geweest. Daar wordt nooit gemest. Toch groeien de bomen er tot in de hemel.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dankuwel, maar wat voor een voeding zit er dan in kokosvezel voor een plant?
Rieneke1
7 jaar geleden
@entoen, kokos en compost zijn twee heel verschillende dingen.