hoe win je zaadjes uit narcissen, tulpen, hyacinten enz.?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
21.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hebben die zaadjes dan? Het zijn toch bolgewassen? Die vermeerderen de bollen onder de grond dacht ik, maar ik ben geen expert...

Het beste antwoord

Tulpen, narcissen enhyacinten zijn bolgewassen en produceren dus geen zaad. Doordat de bol nieuwe bolletjes aanmaakt worden tulpen vermenigvuldigd.

Toegevoegd na 1 minuut:
hyacinten en narcissen doen dat op dezelfde manier.
Ivana
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle bloembollen die bloeien kunnen zaad vormen.

Andere antwoorden (3)

Tulpen, narcissen en hyacinten kun je in het najaar in je tuin planten als bol die je in de grond stopt. Ongeveer net zo diep als de bol 'hoog' is. Het voorjaar erna gaan ze vanzelf bloeien. Bollen kun je kopen in tuincentra maar ook in veel andere winkels, zelfs in de supermarkt. Ze zijn niet zo duur, en als je er goed mee omgaat heb je er jaren plezier van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit is geen antwoord op de vraag.
bovendien heb je van tulpen geen "jaren plezier" bij de meeste mensen sterven ze na een paar jaar af.
narcissen kunnen zich zelfs uitbreiden, en hyacnthen ook, als de grond maar niet te nat is.
als de tulpen uitgebloeid zijn ( nu zo'n beetje) en er is een bijtje langsgeweest, dan zit er nu een grote zaaddoos op de kop van de steel. Bij hyacinthen heb je een heel rijtje zaden langs de stengel, bij narcissen is het me nooit opgevallen of er zaden aan zitten. Zelf breek ze altijd af voordat ze volgroeid zijn: het kost namelijk de plant veel energie, zodat die volgend jaar minder bloeit. Je verzwakt dus de bol.

Wat je wel kan doen (of moet doen) is de bollen extra mest geven, en het loof NIET afknippen maar zelf laten afsterven.

De zaaddozen kan je drogen, openbreken en zaaien, maar het duurt wel een paar jaar voordat het plantje groot genoeg is om te bloeien. Als je zin hebt om (bijvoorbeeld in een aparte bloembak) de plantjes een paar jaar in de gaten te houden, dan kun je ze dus zelf kweken.
Met de broedbolletjes van gladiolen doe ik dat wel. Die plant ik gewoon tussen de grote knollen, en dat er dan de eerste paar jaar alleen "grassprietjes" opkomen neem ik voor lief.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een bloem is een onderdeel van een geslachtelijke vermenigvuldiging.
Bijna alle bloemen geven zaden, dus de bloemen laten zitten, hierna komen er zaaddoosjes aan, als die zijn afgestorven en bruin zijn, kan je ze plukken en het zaad er uit halen .
Het kan wel 3 tot 5 jaar duren voordat de zaadjes na het zaaien kunnen bloeien!
Is je grond in de tuin minder geschikt voor bloembollen, dan zullen ze nooit bloeien.
De meeste bloembollen zijn door kruisingen verkregen soorten en zijn hierdoor bastaarden, dus niet soortecht, dat betekend dat de zaailingen er anders of bijna anders uitzien dan de bol waar het zaad vanaf komt.
Een heel enkele keer zit er een hele mooie nieuwe kleur of vorm tussen en als die dan een naam krijgt, is er weer een nieuwe tulp.
Deze tulp kan je dus niet gaan zaaien, want dan krijg je opnieuw allerlei kruisingen terug, maar de nieuwe tulp kan alleen "ongeslachtelijk"vermenigvuldigd worden, dus door het kweken van nieuwe bolletjes van de bolletjes en dat duurt jaren lang voordat er dan voldoende zijn om te verkopen.