Je kan bij de intratuin een speciaal goedje kopen (slakke kruid) hierdoor zullen de slakken wegblijven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
- houd de grond rondom de planten vrij van bladafval en ander rottend materiaal, omdat dit naaktslakken aantrekt.

- breng rondom het zaaibed scherp en/of droog materiaal aan waarover de slakken niet kunnen of willen kruipen, zoals fijngemaakte eierschalen, schelpengrit, zaagsel.

- geef water in de ochtend, zodat het gewas en de grond eromheen droog is als de slakken in de avond te voorschijn komen.

- plaats uw compostbak zo ver mogelijk bij de kwetsbare planten vandaan.

- zorg voor bomen of struiken waarin vogels als lijsters, eksters, kraaien graag vertoeven.

- als u van eenden houdt, overweeg om er enkele te houden. Zij zijn erg goed in het verdelgen van naaktslakken!

- leg een hoopje takken in een hoek. Hierin zullen egels graag vertoeven.

- plaats een omgekeerde bloempot met een gat bij de rand als opening op de grond. Dit zou een huis kunnen worden van een hongerige pad.

- plaats voor loopkevers en duizendpoten een stapeltje dorre bladeren en/of een platte steen ergens in een hoekje van de tuin.

- koop de parasiterende aaltjes bij uw tuincentrum.

Slakkenkorrels: Omdat deze korrels giftig zijn en ook door andere dieren gegeten worden, raad ik het gebruik ervan af. De slakken die hiervan gegeten hebben worden daardoor zelf giftig en egels en andere dieren die veel van de vergiftigde slakken eten kunnen in de winter aan het gif overlijden, als hun vetreserves, waarin de giffen zijn opgeslagen, worden aangesproken.

Toegevoegd na 1 minuut:
waar eksters, kraaien, egels, loopkevers en duizendpoten worden genoemd: dit zijn dieren die slakken eten, dus natuurlijke slakkenbestrijders!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kijk dit wou ik zien. niet iemand die over gif begint maar op een natuurlijke wijze iets wilt doen. mooi antwoord!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Super antwoord +10.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Very compleet. + Volgens mij wil zout ook nog wel werken, maar dat is niet zo'n vriendelijke manier.
Kristal
11 jaar geleden
goede adviezen! +1 even een aanvulling, de eierschalen mogen juist behoorlijk grof gebroken zijn. Mijn ervaring is dat een brede rand grofgebroken eierschalen de slakken beter uit je tuin houden dan fijngebroken. Ze houden niet van die scherpe randen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Over de slakkenkorrels: er zijn korrels met ferrifosfaat, zoals Escar-go, die NIET giftig zijn voor kinderen, huisdieren, vogels, maar waar slakken wel dood van gaan. Ik ben dit gaan gebruiken nadat niets anders hielp - de krengen vonden mijn sla, zonnebloemen, asters, bonen veel te lekker. Nu heb ik geen last meer. De slakken eten enthousiast van de korrels, trekken zich terug in hun hol en gaan daar dood, waarna ze gewoon vergaan.
Graaf 's avonds een schoteltje met wat bier in je tuin. Je zult versteld staan hoeveel slakken 's nachts een bierfeestje hebben gehad.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gewoon een plastic bekertje in de tuin op de grond plaatsen, best een paar cm in de grond drukken om niet te kantelen, een afdakje boven maken zodat het er niet kan in regenen maar wel in de zon.
Tot halfweg met bruin zoet bier vullen en bingo, daar komen ze op af. Wel regelmatig bijvullen.
Succes verzekerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gebruik ecostyle slakkenkorrels, dat is alleen giftig voor slakken en niet voor vogels, egels, huisdieren.
Zorg dat het rondom je moestuin schoon is, want onder de rommel schuilen graag de slakken.
Ga als het donker wordt met een zaklantaren zoeken naar slakken, vooral bij regenachtig weer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
er staan al veel goede antwoorden, wat je ook nog kunt overwegen: plaats om jonge plantjes een plastic bloempot (binnenpot) waar je de onderkant van afgeknipt hebt. Zo ontstaat een soort kraag. Als je die over je planten zet met de afgeknipte rand naar boven heb je een redelijke barrière gemaakt voor de slakken. Ook kun je vlakbij je planten een emmertje met een laagje bier of water met suiker en gist ingraven, zodat de rand net boven de grond uit komt. Slakken kruipen hier in en verdrinken. Moet je wel regelmatig weggooien want dat is een vieze boel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zet de stinkende gouwe neer. Dit is een ''onkruid'. Slakken hebben er een hekel aan. Het voordeel is; niet giftig voor andere dieren, het is natuurlijk, kost niets, en als je er vanaf wilt, trek je het uit de grond, en dan blijft het weg!

Deze plant word ook weleens mierenbrood genoemd. Als je er teveel van plaatst krijg je wel een hoop mieren.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op de plaats waar veel slakken zitten kun je een glazen pot of glas in de grond zetten. Deze pot of glas moet met de bovenkant precies aansluiten aan grond waar de slakken zich bevinden. Schud wat bier in de pot en zie wat er gebeurt nl. alle slakken gaan richting het bier en verdwijnen in de pot en kunnen er niet meer uit omdat ze in het bier doodgaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb rond mijn slaplantjes een koperdraad gespannen, die over de aarde loopt, gewoon tussen houten barbequestokjes.
Werkt prima, heb het via via en doe het nu 2 jaar, nergens last meer van. Ze schijnen een heel klein schokje te krijgen als ze over de draad willen kruipen...heb het getest met 2 plantjes buiten de "omheining", die waren in no-time opgevreten...proberen zou ik zeggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zou ook nog kunnen denken aan kant en klare koperringen of koperplakband rondom je planten of potten. Slakken houden niet van koper. Online te bestellen bij het bedrijf Kopersporen.nl.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Naast alle goede adviezen hierboven schijnen ook cacaodoppen te helpen. Te koop bij tuincentra. Later gaan de doppen composteren en dat is weer goed voor de grond.