Waarom schiet kropsla in de moestuin door en bij de tuinder niet?

In het late seizoen kun je in de moestuin of kas geen kropsla meer verbouwen, omdat het doorschiet..
Toch ligt er uit eigen land volop kropsla in de supermarkt.
Hoe krijgt de tuinder dat voor elkaar?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin
1.9K

Het beste antwoord

Ieder slaplant schiet een keertje door.
Hoe beter de plant groeit, hoe langer het duur voordat hij doorschiet en hoe groter de krop sla dan ook is.
Dus moet ook de grond in de moestuin, voedzaam, vochtig en goed van structuur zijn.
Maar indien het maar enkele dagen te droog is, stopt de sla-plant met het vormen van een krop, en begint later door te schieten.
Ook als er te weinig voeding aanwezig is, gebeurt dat.
Ook als de grond te weinig kalk bevat ,gebeurt dat.
Ook als de structuur van de grond niet goed is, gebeurt dat.
Ook als het jonge gezaaide plantje niet goed is opgekweekt, gebeurt dat.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als de tuinder zijn sla te lang laat staan, dan schiet deze ook door. Het is een kwestie van optimale groei en op tijd oogsten.