Is het moeilijk om zelf een grasveldje te vervangen (ca 20m2) ?

Eigenlijk heb ik nu meer een mosveldje en al het verticuteren en mesten en zaaien e.d. hebben weinig effect (het was al merendeel mos toen ik in dit huis kwam) en zit er over te denken om dit te vervangen. Heb alleen geen idee of dit voor mij zelf te doen is. Ben op zich wel handig maar klein van stuk en ondanks veel krachtoefeningen niet echt supersterk.
Het is gewoon een rech toe recht aan veldje van ca 20m2.
Iemand ervaring?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Let er wel op dat jij graszoden gaat leggen het gras niet zo sterk wordt dan als jij gewoon gras gaat zaaien .

Het beste antwoord

Het is niet moeilijk, maar kost wel moeite.

Oude gras (mos) eruit (dun afsteken) of omdraaien, omscheppen en kleinhakken. Egaliseren. Vervolgens gras zaaien, de zaden onderharken, aandrukken(rollen) en regelmatig watergeven. Na ca. 3 weken heb je een nieuwe grasmat. De eerste keer pas maaien als het gras 10-15cm gegroeid is.

In plaats van zaaien, kan men ook rolgras kopen. Na het egaliseren kun je dat gewoon uitrollen (en bewateren). Het voordeel is dat het dan direct gelijkmatig groen is, maar daarvoor kost het ook meer.

Het meeste werk zit hem in het oude gras te verwijderen en de boel gelijkmatig om te scheppen. Afhankelijk van de bodem is het verstandig wat kalk, zand of (kunst)mest toe te voegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Voor dat je nieuwe graszoden legt moet je wel het een en ander doen

Bij vernieuwing van het gazon dient de oude zode goed ondergespit of verwijdert te worden. De bodem wordt door Spitten en/of frezen losgemaakt. Vaak kan nadat de oude zode is verwijderd met het frezen van de toplaag volstaan worden. TIP: Breng Herba Fertiel® aan op de losse ondergrond. Herba Fertiel® is een organische bodem verbeteraar die het bodemleven stimuleert, de bodemstructuur verbetert, de aangroei van haarwortels stimuleert, de weerstand van het gras verhoogt en schimmels en ziektes voorkomt

Hierna dient de bodem vast en egaal gemaakt te worden. Aanlopen of rollen met een wals zijn de gebruikelijke methodes. Daarna kan met een brede hark of een plank de ondergrond geëgaliseerd worden. Herhaal dit proces twee keer om uw ondergrond zo egaal mogelijk te krijgen.

Toegevoegd na 3 minuten:
je kunt het zelf doen maar je bent wel even bezig voordat je een mooi strak grasveldje hebt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
daar hoef je niet sterk voor te zijn. gewoon spitten kun je toch wel? je spit de boel om, allemos eruit, bevrucht de grond voldoende, (mest, ik raad paardenmest aan, stinkt wel ong een week) en dan graszaad zaaien. echt strooien alsof het zand is dat je verspreid wilt hebben. vervolgens niet meer op lopen, en zodra je groen ziet lekker vochtig houden. na een week of drie heb je een prachtgazonnetje! succes