Hoe kan je ratten holen opsporen?

Ik wil graag de ratten holen uit mijn tuin verwijderen zonder mijn bloemenperkjes te vernielen. Ik weet dat er holen door mijn tuin lopen maar ik weet niet precies waar. Bestaat er iets van een rattenholendetector of is er een methode om een dergelijke detector te maken?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin
2K
Ivana
8 jaar geleden
Gewone huis- tuin- en keukenratten leven in rioolbuizen, oude gebouwen en kelders. Als ze zich verplaatsen doen ze dat bovengronds of via riolen. Alleen waterratten maken holen tussen wortels.
Ben je er zeker van dat het ratten zijn en geen mollen?
Ritsuka
8 jaar geleden
Ratten graven naar mijn weten niet echt holen hoor
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
als je een rat ziet, ben je al zeker van een plaag. In dit geval kun je het beste een ongediertebestrijder vragen, ongeacht wat voor beesten het zijn. Wachten tot het najaar, zoals in de antwoorden staat, is niet aan te bevelen, omdat dieren zich heel snel voortplanten, en dan heb je ze overal.
Erna55
8 jaar geleden
Omdat ratten geen holen graven, denk ik dat je mollengangen in je tuin hebt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
een kennis had eens ratten in zijn vol;kstuin, maar die verscholen zich onder het tuinhuisje.

Antwoorden (2)

Een detector of iets dergelijks bestaat hier niet voor. De beste manier om rattenholen op te sporen zonder je bloemperkjes te vernielen is wachten tot het najaar of de winter, als de plantengroei stopt. Dan kan je ze veel makkelijker vinden en hoef je niet bang te zijn dat je je planten vernielt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
en hoe vaak zijn die beesten tegen die tijd dan vermenigvuldigd?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ze zullen zich vermenigvuldigen totdat er geen voedsel en levensmogelijkheden voor meer zijn. Maar zoals uit de reacties op de vraag ook al blijkt is het verre van zeker dat het hier om ratten gaat. Waarschijnlijker lijkt mij dat het hier woelratten betreft, die anders dan de naam suggereert niet verwant zijn aan ratten, hoofdzakelijk van plantaardig materiaal en insecten leeft en voor zover bekend geen ziekten overbrengt. Je reacties vind ik daarom nogal paniekerig, met alle respect.
Ben je wel zeker dat het holen van ratten zijn? In elk geval leven dergelijke dieren van eetbaar afval, voeding voor dieren, keukenafval. Als ongedierte geen eten vinden dan verdwijnen ze tenzij de holen van spitsmuizen of mollen zijn, deze leven van insecten.