Hoe snoei ik deze plant hortensia denk ik?

Hij word echt te groot nu maar wel erg mooi.Hoe snoei ik hem zonder hem te beschadigen en wanneer hoop tot na de bloei !!

Toegevoegd na 2 uur:
Zie hier de bloem Foto

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
1.3K

Het beste antwoord

"De Japanse sneeuwbal groeit vrijwel altijd in de karakteristieke, gelaagde vorm. Op oudere leeftijd kunnen vanuit de voet scheuten groeien, die dwars door de gelaagdheid heen verticaal omhoog groeien. Om de karakteristieke gelaagdheid te bewaren worden deze scheuten in principe verwijderd. Als er horizontaal gegroeide scheuten moeten worden vervangen en de bloeirijkheid van oude scheuten is teruggelopen, worden één of meer van deze verticaal groeiende scheuten aangehouden. Deze kan/kunnen oude scheuten vervangen. Sterk snoeien is niet aan te raden. De hoofdvorm wordt er gewoonlijk niet beter van. De snoeitijd is in de zomer direct na de bloei, maar veel snoeiwerk heeft een Japanse sneeuwbal niet nodig."

Ik zou selectief een aantal takken verwijderen, na de bloei, en dat een aantal jaren volhouden, zodat je niet ineens de hele struik kortwiekt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt Hippo + van mij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zie die plus niet ;p
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar is hij !!Komt allemaal goed hoor
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank, dank ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor het meedenken TOP!!

Andere antwoorden (3)

Het is een Viburnum plicatum, dus geen hortensia,
Deze Viburnum hoef je nooit te snoeien.
Deze soort maakt platgroeiende takken en is een trage groeier.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jij hebt beter opgelet dan ik, Ed! +
Kristal
11 jaar geleden
Is het geen zusje van de Hortensia Ed?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk Ed dat is hem maar is erg groot nu staat hier al een paar jaar en ondanks dat hij niet snel groei toch een behoorlijke plant geworden.Wil hem niet vernielen maar toch een beetje in toom houden (hoe)ene + van mij.Zie nieuwe foto!
Kristal
11 jaar geleden
wow... wat een beauty... :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er komen onderaan de plant in de grond ook steeds nieuwe takken(planten) zou je die kunnen stekken? Zijn misschien wel liefhebbers voor.Krislal misschien HAA.Hij is zeker 1.80 hoog en wel 4 meter breed misschien wel meer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De Viburnum plicatum kan uiteindelijk een kleine boom worden tot 2,5 m. hoog.
Ook dan blijft hij zijn horizontaalgroeiende takken houden, juist dit is kenmerkend voor deze ( erg mooie ) soort.
Hij heeft schijnbloemen en echte bloemen tegelijk en dat hebben hortensia's ook!
Vandaar de verwarring.
Ik dacht niet dat deze soort gestekt kon worden, mogelijk is hij geënt op de wilde sneeuwbal, maar dat weet ik niet zeker.
Je kunt er natuurlijk altijd wel wat takken wegzagen, maar echt laag houden en toch een mooie boom blijven is erg moeilijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is een Viburnum plicata inderdaad, maar de vraag is juist: hoe snoei ik hem. Beste manier om nieuwe planten te krijgen: afleggen. Dus takken aan de plant laten zitten, maar afbuigen naar de grond (of een pot met grond, dan wel opletten dat die grond niet uitdroogt), zorgen dat ze daar blijven (vastzetten met een kram, of met een (stuk) steen. In principe wortelen ze dan spontaan. Als aan dat afgelegde stuk nieuw blad ontstaat, kun je de tak tussen de grote struik en het nieuwe plantje doorsnijden, en de nieuwe plant op z'n plek zetten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oei, ik heb afgelopen winter ook een sneeuwballetje gekregen en dacht dat dat een klein struikje zou blijven... Dat wordt een ander plekje zoeken!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja ook de (gewone )sneeuwbal word een hele grote struik die heb ik er vlakbij staan.Dus 1 grote witte massa mooi!!!Maar heb deze ook al een paar jaar staan en gaat naar de 2 meter niet zo breed als de andere trouwens gaat meer de lucht in zal ik maar zeggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kristal, nee het is geen zusje of broertje van de hortensia, maar hij heeft wel de zelfde ' schijnbloemen' als sommige hortensia's.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geloof dat het een Caprifoliaceae is, kamperfoeliefamilie dus, hoe raar dat ook lijkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom denk je dat?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mhofman: even nagekeken, de Viburnum plicatum ofwel Japanse sneeuwbal is inderdaad een kamperfoelieachtige (van die familie dus).
Hortensia's zijn Hydrangeaceae, dus de hydrangeafamilie. Iesse siempel ;-)
Kristal
11 jaar geleden
Dank je Ed :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja siempel ;-)
In ieder geval nu niet snoeien: zonde van de bloemen! De truc met hortensia's is ze in delen te snoeien: ik knip verdeeld over de plant ongeveer de helft of een derde van de stengels kort. Die groeien weer aan, maar bloeien het jaar erop meestal nog niet. je hebt dan wél bloei van de niet gesnoeide takken. Het volgende voorjaar precies andersom: de nog niet gesnoeide takken wél snoeien, de recent gesnoeide takken laten staan, die dan wél bloeien. Hortensia's bloeien nl. op 'oud' hout, niet op jonge scheuten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is geen hortensia.
Een Hortensia kan je het beste in het voorjaar snoeien. Wanneer je het na de bloei doet hebben de nieuwe knoppen, die al snel weer aangemaakt worden, in de komende winter te weinig bescherming tegen de kou en vorst, want de oude bloemen geven die bescherming als je ze na de bloei gewoon laat zitten.
Prachtige Hortensia trouwens :-).
Wat je wel kan doen is enkele takken aan de basis wegknippen als die de plant te breed maken, dan hou je de rest van de plant in de bloei. Als de plant te hoog wordt zou ik enkele hoogste takken ertussen uit snoeien. Maar de bloemen echt laten zitten verder.
Geniet er van :-)
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Genieten doe ik zeker van deze plant want als hij helemaal in bloei is dan zie ik het blad bijna niet meer zo breed worden de bloemen echt een aanrader!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is geen hortensia.
Kristal
11 jaar geleden
Nee, dat begreep ik later ook Stippel.