Het terras van mijn bovenwoning bestaat uit tegels die op het dak van de buurman liggen. Kan ik hier een vuurkorf op gebruiken of smelt het dak dan?

Een vuurkorf op pootjes heeft een laag lucht tussen het terras en de korf zelf. Heeft iemand een idee tegen welke temperaturen standaard dakbedekking bestand is en wat de temperatuur onder een korf zou kunnen zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
1.6K

Het beste antwoord

dakbedekking kan redelijk wat hebben, wat wat eronder ligt kan smeulen. zonder dat het zichbaar in de hens staat kan het dus wel degelijk branden.
(dit is dat ook de reden dat men niet verzekerd is tegen brand als men zelf 'warm' gaat dakdekken (dus met een brander)

zoals er al gezegd is kan je een voorkorf op pootjes gebruiken met een grondplaat. echter waait het deze tijd van het jaar, dus zal niet alles wat warm is op de grondplaat terecht komen.

wat je kan doen is voor gelpotten kiezen event. met houtblokken van keramiek, of nog veiliger: een vuurkorf met lampjes zoals op het filmpje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

mijn zus woont boven een winkel, dat is dus ongeveer dezelfde situatie, op haar terras liggen dikke tegels een soort stoeptegels, zij zet met oud en nieuw altijd een paar vuurkorven neer en heeft nooit problemen gehad, ik denk dus dat het bij jou ook moet kunnen, natuurlijk kun je voor de zekerheid er nog wat extra tegels onder leggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het kan wel maar zorg wel dat je er altijd bij blijft, stel dat er toch brandend hout doorheen glijd (wat soms gebeurd) dan kan er alsnog schade bij de buren ontstaan. Dat is het laatste wat je wil (en erg duur als het fout gaat)

dus gewoon doen met een emmer water ernaast, en er ALTIJD bij blijven ( en niet teveel wij etc. drinken)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gebruik een vuurkof gewoon altijd met een grondplaat ivm hete as.
Bronnen:
12 jaar geleden
Het veiligste is om eerst een metalen plaat op de dakbedekking te leggen, liefst van koper, want die geleid de warmte het beste. Hierop kun je een laag tegels leggen en vervolgens de vuurkorf. Nu kan er echt niets meer gebeuren, ook niet al zouden spaanders en vonken uit de korf vallen.