Hoe krijg ik een Hortensia weer blauw?

Ik hoor vaak dat je "iets" moet doen met roestige spijkers maar wat en werkt dat nu echt? Hij/zij/het is nu donkerroze/lila.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
3.5K

Antwoorden (6)

Een goed middel hiervoor is Aluin (hoewel dit moeilijker te vinden is). Dit is een samenstelling van aluminium- en kaliumsulfaat. Normaal kan je dit kopen bij de drogist. Doordat de grond dus minder zuur is zullen je bloemen verkleuren naar de roze kleur, toevoegen van een verzurend product helpt dit je bloemen terug Blauw maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
aluin kun je kopen bij de DA, toevalig van de week gekocht.
Om hortensia's hun blauwe kleur te laten behouden (of roze die te laten krijgen) moet de grond inderdaad sterk ijzerhoudend zijn. En verrek, die roestige spijkers in de grond lijken echter inderdaad te werken. Maar er is ook speciale hortensia-aarde te koop die precies goed is vansamenstelling om ze hun blauwe kleur te laten houden. Zure grond, met weinig kalk, maar die ook wat ijzer en tevens aluminium bevat is het best.
Daarom moet je ze ook geen water geven (tenminste niet uit de kraan) want dat bevat teveel kalk. Als ze droog staan, begieten met regenwater dus.
Je kunt ook apart kalium- en aluminiumfosfaat toevoegen aan de grond als een soort 'kunstmest' .
Het belangrijkst voor de uiteindeljke kleur echter is uiteindelijk het ras. Het ene wordt beduidend makkelijker blauw en blauwer dan het andere.

Toegevoegd na 55 seconden:
Sorry voor de eerste zin; het MOET niet, dat is één van de methoden. Maar niet eens de meest werkzame.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles heeft te maken met de zuurgraad (ph) van de grond.
Heel veel Hortentia'S staan in een te kalkrijke grond.
Het toepassen van roestige spijkers, helpt wel, maar beter is de Hortentia in andere grond te zetten.
Graaf in het najaar de Hortentia er uit, snoei dan meteen alle takken weg die ouder zijn dan 2 jaar.
Graaf een plantgat , minstens een kruiwagen grond er uit.
Vul het plantgat tot de helft en zet de Hortentia weer terug en vul de rest van de grond aan.
Geef een maal per jaar in het voorjaar goede organische mest en de plant is voor jaren prachtig blauw.
Staat hij in de zon ,zorg dan voor voldoende vocht.
Bedenk wel dat het van oorsprong een blauwe moet zijn geweest en geen rose.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom moet je de hortensia in het najaar uitgraven en in een andere grote kuil zetten?
Graaf je hem in het voorjaar dan ook weer uit om hem terug te zetten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Loes??? dat kan nu toch niet en in het voorjaar ben je gauw te laat omdat ze vroeg uitlopen, het is dus gewoon opnieuw planten.
ik heb gehoord dat je oude stuivers in de grond moet stoppen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rose tuinhortensia's kun je blauw krijgen door een paar theelepels gemalen aluin ( bij de drogist verkrijgbaar) op te lossen in een gieter met water. Bij de plant gieten voor er zich knoppen vormen. Of gewoon wat roestige spijkers in de grond steken, dat werkt ook erg goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had hetzelfde probleem. Ik heb eerst met wat huis- tuin en keukenmiddeltjes geprobeerd (o.a. roestige spijkers). Dit hielp niets. Toen zag ik in het tuincentrum "Hortensiablauw" van het merk Pokon om je hortensia weer de mooie blauwe kleur te geven. Je lost poeder op in een gieter water en giet dat in het najaar bij je hortensia. Volgend jaar resultaat! Na herhaling heb ik dit jaar een prachtige kobaltblauwe Hortensia!

Voor meer info over hortensiablauw: zie link

Toegevoegd na 2 minuten:
Foto uit eigen archief en eigen tuin
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je. In werkelijkheid is hij nog iets diepblauwer. (ooit roze geweest!)