Kan het plantje Bacopa Caroliniana wel in de vijver?

Kwam deze tegen en dacht weer eens wat anders in de vijver.Nu heb ik op internet gekeken en blijkt een aquarium plant te zijn of niet.? De naam op label is bacopa caroliniana.Stengel is behaard en heeft paarse bloempjes.Iemand ervaring met dit leuke plantje? Bvd Minke

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
3K

Het beste antwoord

Dit is een aquariumplant omdat het ook onder water goed groeit, maar ook half boven water. I

n de natuur komt het voor in gebieden die onder water lopen. Het groeit in meertjes in warmere gebieden. Het plantje is vorstgevoelig, daarom in Nederland niet zo'n goede vijverplant. Je kunt het wel proberen. Het groeit wel weer vanuit de wortels na vorst en na beschadiging.

Het plantje houdt wel van een beetje schaduw. De kleur van de bladeren hangen af van de hoeveelheid licht.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het plantje komt voor in Zuidelijk Noord-Amerika.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ van mij dacht al dat hij uit een warme streek kwam aan het accent te horen.Filmpje bekeken .Heb een paar stekjes in mijn aquarium gezet heb ik namelijk ook.En op internet gezien dat dit makkelijk kan met dit plantje.Bedankt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gooi trouwens NOOIT!! planten uit een vijver in sloten en kanalen.Je denk misschien hebben ze er daar ook nog wat aan mijn overtollig spul.NIET doen ze horen er vaak niet in thuis en maken alles kapot want vaak groeien ze sneller dan de planten die er wel in horen.Zo moest dit toch nog even in de groep gooien .Geld trouwens ook voor vissen!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Som, had je antwoord niet gelezen toen ik die van mij typte.
dat vanuit de wortels weer uitlopen is nieuw voor me, maar zou best wel eens kunnen.
heel veel inf. over planten blijken in de prakrijk niet te kloppen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het zelf ook via via. Het is eigenlijk geen vijverplant. Het leeft optimaal tussen de 18 en 24 graden las ik. Ik begreep dat ze vrij makkelijk weer uitgroeien, dus als je je vijver tegen vorst beschermd, wie weet. Kwestie van uitproberen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@mhofman: helemaal gelijk dat je niet zomaar uitheemse planten in de natuur los laat. Daar weten ze alles van met de Amerikaanse vogelkers die hier Bospest wordt genoemd. Nu zal dat met dit plantje wel meevallen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja dat hebben we gezien met tropisch waternavel , naaldkruid en ludwigia, het zijn niet meer uit te roeien woekeraars geworden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Som zou kunnen maar toch maar niet doen je weet maar nooit. Lijkt trouwens wel een zuurstofplant zowel in vijver als aquarium laten ze bellen los.Ene ze groeien wel ook al wachten we nog op de zomer ZUCHT.Nog even voor Ed Veel elrits jokies hier !!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor het meedenken.hij groeit nu als kool en zien wel wat de winter gaat doen met deze plant.

Andere antwoorden (4)

Volgens mij kan deze wel in de vijver. Bij de bron staat een filmpje, niet zo'n heel interessant filmpje, maar daarbij staat het plantje ook in de sloot (lijkt mij hetzelfde als een vijver). Ik ben niet zo'n plantenkenner maar ik denk -aan dat filmpje te zien- dat hij wel in de vijver kan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is een moerasplantje dat in de natuur deels onder water groeit en deels boven water.
Maar het is een echte aquariumplant, die net als veel andere aquariumplanten in de zomer wel in de vijver kunnen groeien, maar beneden de 15 graden naar binnen moeten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natuurlijk kan deze plant in de vijver. Het is een plant die weinig eisen stelt, behalve temperatuur. En dat kan een bottleneck worden: 15-28 graden is de beste temperatuur.
Dus hij zal niet overwinteren in je vijver, en het moet ook wel een beetje een mooie zomer worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bacopa caroliniana wordt al vele jaren als aquarium plant gehouden. Afgezien van de redelijk veel licht stelt het weinig eisen. De langzame groei maakt het een van de weinige stengel planten die weinig aandacht behoeven. Het plantje is heel makkelijk te vermeerderen door een zijtak af te knippen en deze in de bodem te planten.
Je zou het allicht kunnen proberen daar dit een heel gemakkelijk groeiend plantje is. Mits je vijver water qua temperatuur niet te veel verschild van je aquarium temperatuur.