Kun je citroenmunt net zo verwerken als gewone munt?

Ik heb in mijn tuin heel veel citroenmunt groeien en weet eerlijk gezegd niet wat ik hiermee kan.
Het ziet er in ieder geval uit als munt, maar ruikt ontzettend naar citroen.
Ik heb eens een blad geproefd, maar het smaakte noch naar munt noch naar citroen. Gewoon geen smaak, of eerder vies.
Dus kun je ze dan wel eten en/of verwerken in gerechten?

Ik las ook ergens iets over citroenolie van de citroenmunt.
Kan ik dit zelf onttrekken aan de plant/kruid en hoe moet ik dit dan doen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De munt die wij kennen is een kruising tussen de watermunt en de kruizemunt. Later zijn ze door gegaan met het verder kruisen van muntsoorten. Hieruit zijn erg veel soorten munt ontstaan,. Een er van is de citroen munt. Echter is deze niet erg bekend en je ziet hem weinig. Ook ruikt hij niet sterk naar citroen zoals je schrijft. Dus zal het geen munt zijn maar de citroen melisse. Wel is het fam. van de munt. Citroenmelisse is een kruid dat veel gebruikt wordt in de kruidengeneeskunde. Citroenmelisse is namelijk een kruid dat bij uitstek geschikt is voor het behandelen van alledaagse stressklachten en spanningen. Citroenmelisse ontspant het lichaam, gaat aderverkalking tegen en beschermt het lichaam tegen schadelijke radicalen. Je kunt citroenmelisse op verscheidene manieren verwerken, waaronder citroenmelisse thee, citroenmelisse massageolie en limonade van citroenmelisse. Je kunt er dus heel veel mee doen. Maar eerst moet je zeker zijn dat het citroenmelisse is en geen citroenmunt. Hierna kan je op internet vinden wat je wilt weten.

Ja. Het verse blad is uitstekend geschikt als keukenkruid (in salades, soepen, vleesgerechten e.d.) en voor het bereiden van thee. De verkoelende thee verzacht bij verkoudheid. Gedroogd zijn de blaadjes wat muf. Toegevoegd na 2 minuten: Citroenmunt-olie wordt gewonnen door stoomdestillatie van de verse bladeren. Toegevoegd na 5 minuten: Bij stoomdestillatie wordt stoom door een grote berg muntblaadjes geleid. Na afkoeling van de stoom drijft de olie erboven. Voor dertig liter olie is een hectare citroenmunt nodig. Dat lijkt me dus niet eenvoudig zelf te doen.

Bronnen:
http://www.anthemis.nl/aroma/citroenmunt.htm
http://www.kgplant.nl/produkt.php?id=41

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100